İngilizce Öğretim Görevlilerinin Klinik Gözetimin ve Yansıtıcı Öğretimin Etkililiğine Yönelik Algılarının İncelenmesi: Bir Vaka Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ertan Yazıcı

Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz

Özet:

Bu araştırma, İngilizce öğretim görevlilerinin klinik gözetim ve yansıtıcı öğretimin etkililiğine ilişkin algılarını karşılaştırmayı, yansıtıcı öğretimin üç biçimi olarak akran gözlemi, takım öğretimi ve video koçluğunun etkililiğini incelemeyi ve varsa mevcut uygulamaların etkililiğinin artırılmasına yönelik bazı öneriler sunmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda, Türkiye'deki bir vakıf üniversitesinin yabancı diller yüksekokulunda bir vaka çalışması yapılmıştır. Veriler, 89 İngilizce öğretim görevlisi tarafından doldurulan bir anketten, anketi tamamlayanlardan seçilen 20 İngilizce öğretim görevlisiyle gerçekleştirilen görüşmelerden ve mesleki gelişim birimi üyesi iki İngilizce öğretim görevlisi ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Nicel veriler SPSS üzerinde analiz edilirken, nitel veriler NVIVO üzerinde içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel bulguları, klinik gözetimin yansıtıcı öğretim etkinliklerinden daha etkili olarak algılandığını göstermiştir. Ayrıca, nicel olanların yanı sıra, nitel sonuçlarda da etkili bulunmasına rağmen, klinik gözetimin stresli olduğuna inanan ve bir yük olarak gören katılımcılar da olmuştur. Yansıtıcı öğretim ile ilgili olarak, üç seçenekten video koçluğunun takım öğretimi ve akran gözleminden daha etkili olarak algılandığı görülmüştür. İngilizce öğretim görevlilerinin bir bütün olarak yansıtıcı öğretim algıları, yansıtıcı öğretim etkinliklerini yapıyormuş gibi gösteren bazı İngilizce öğretim görevlileri olduğu için etkililiğinin olumsuz yönde etkilendiğini göstermiştir. Yansıtıcı öğretim türlerinin etkililiğini artırmak için, katılımcılar, kullanılan formların güncellenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Dahası, sonuçlara göre, akran gözlemi çok yüzeysel olduğu için kaldırılabileceği ve yapıyormuş gibi gösteren bazı İngilizce öğretim görevlileri olduğu raporlanmıştır. Bir öneri olarak, akran gözlemi için bir kontrol mekanizmasının gerekli olduğu düşünülmüştür. İlaveten, sonuçlar, takım öğretiminin yürütülmesi çok karmaşık olduğu için kaldırılabileceğini göstermiştir ve İngilizce öğretim görevlileri, dikkatli planlamanın takım öğretiminin etkililiği açısından son derece önemli olduğunu belirtmişlerdir. Benzer dersleri veren İngilizce öğretim görevlerinin eşleştirilmesi, takım öğretiminin etkililiğini artırmak için yapılan bir öneri olmuştur. Son olarak, çalışmanın sonuçları doğrultusunda, video koçluğunun hali hazırda zaten etkili olduğu için aynı kalabileceği bildirilmiştir. Ek olarak, çok daha doğal bir sınıf ortamında gerçekleştirilebilmesi, video koçluğunun etkililiği açısından ön plana çıkmıştır. Video koçluğunun etkililiğinin artırılabilmesi için İngilizce öğretim görevlilerinin kurumlarından teknik ekipmana ihtiyaç duydukları kaydedilmiştir.

Anahtar Kelimeler : mesleki gelişim, klinik gözetim, yansıtıcı öğretim, akran gözlemi, takım öğretimi, video koçluğu