2000 - 2008 YILLARI ARASINDAKİ TALİM VE TERBİYE KURULU KARARLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Durmus Ali CİHAN

Danışman: YÜCEL GELİŞLİ

Özet:

Bu arastırmanın amacı, Talim ve Terbiye Kurulu (TTK)' nun 2000 - 2008 yıllarını kapsayan dönemde aldığı kararların nicel ve nitel incelemesini yapmaktır. Türk Milli Eğitim Sisteminin öğretim programlarını, ders kitaplarını ve bütün eğitim öğretim araçlarını belirleyen, yönlendiren ve Türk toplumunun ihtiyaçları doğrultusunda gelecek kusakların yetismesi ve eğitilmesi için temel hedef ve kararları tespit eden Talim ve Terbiye Kurulu' nun 2000 - 2008 yılları arasındaki kararları, belgesel tarama tekniği ile ele alıp incelenmis, elde edilen veriler bir sistem içinde bütünlestirilerek, genel bir değerlendirilmesi yapılmıstır. Ayrıca bu amaca bağlı olarak incelenen Talim ve Terbiye Kurulu Kararları' nın eğitim uygulamalarına yansımaları da incelenmistir. Bu arastırma, Talim ve Terbiye Kurulunun ' nın 2000 - 2008 yılları arasındaki almıs olduğu Yönetmelik, Eğitim Programları, Ders Kitapları, Ders Dağıtım Çizelgesi ve Sûra kararlarıyla sınırlı tutulmustur. Bu arastırmanın evrenini, Talim ve Terbiye Kurulu' nun 1926' da kurulusundan günümüze değin aldığı tüm kararlar olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemini ise 2000 - 2008 yılları arasında alınan kararlar olusturmaktadır. TTK' nın 2000 - 2008 yılları arasında alınan kararların büyük çoğunluğunu ders kitaplarıyla ilgili kararların olusturduğu görülmektedir. 2000 - 2008 yılları arasındaki kararların %69' u Ders Kitabı, %13' ü Eğitim Programları, %8' i Yönetmelik, , %7.8' i Ders Dağıtım Çizelgesi, %2' si çesitli konular, %0.2' si ise Eğitim Sûralarıyla ilgili düzenlemelerden olusmaktadır. v Kurul kararlarının incelendiği 9 yıllık dönemde; öğrencilerin ezberden ziyade aktif düsünmeye, kesfetmeye yönelten, öğrencilerin merkeze alındığı eğitim programları düzenlenmis, ortaöğretime geçisteki sınav sisteminin daha kapsamlı ve öğrencilere hitap eden bir tarzda olması ile ilgili kararların alındığı görülmektedir. Ayrıca bu zaman diliminde bir eğitim sûrası gerçeklestirilmis olup dönemin eğitim sorunlarıyla ilgili tavsiye kararları alınmıstır.