Biyoloji öğretmen adaylarının biyoteknoloji uygulamalarına yönelik tutumları ile bilimsel epistemolojik inançları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: EMİNE ÇAMUR

Danışman: HİKMET KATIRCIOĞLU

Özet:

Bu çalışmada, 2. sınıftan 5. sınıfa kadar biyoloji öğretmenliği bölümü öğrencilerinin biyoteknoloji uygulamalarına yönelik tutumları, bilimsel epistemolojik inanç düzeyleri ve bunların arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya; Gazi Üniversitesi Biyoloji Öğretmenliği Bölümünde 2014 yılında; 2, 3, 4 ve 5. sınıfta öğrenim gören 113 öğrenci dahil edilmiştir. Öğretmen adaylarının; bilimsel epistemolojik inançlarını ölçmek için Pomeroy (1993) tarafından geliştirilen, Deryakulu ve Bıkmaz (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanıp düzenlenen Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği ve biyoteknolojiye yönelik tutumlarını belirlemek üzere Dawson ve Schibeci (2003) tarafından geliştirilen, ve Sürmeli ve Şahin (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Biyoteknoloji Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçek güvenirlikleri yönünden yüksek bir iç tutarlılık elde edilmiştir. Biyoloji öğretmen adaylarının; cinsiyetlerine, yaşlarına, mezun oldukları lise türüne göre biyoteknoloji uygulamalarına ilişkin tutumları ve bilimsel epistemolojik inançları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını incelemek üzere bağımsız örneklemler için t testi, sınıf seviyelerine göre anlamlı bir fark olup olmadığı tek yönlü varyans analizi (ANOVA), biyoteknoloji uygulamalarına ilişkin tutumları ile bilimsel epistemolojik inançları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı konusu korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde, biyoloji öğretmen adaylarının biyoteknoloji uygulamalarına ilişkin tutumlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Bilimsel epistemolojik inançlar yönünden; geleneksel bilim anlayışları ve geleneksel olmayan bilim anlayışları da yüksek bulunmuştur. Biyoloji öğretmen adaylarının biyoteknoloji uygulamalarına ilişkin tutumları ile hem geleneksel hem de geleneksel olmayan bilimsel inanışları arasında pozitif yönlü çok düşük düzeyde anlamlı olmayan bir ilişki tespit edilmiştir.