Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAVVA SİBEL KURT
Danışman: Musa Sarı
Özet:
Bu çalışma, fizik eğitiminde kullanılan metaforların teorik çerçevesi hakkında derinlemesine bilgi sunmayı amaçlayan nitel bir araştırmadır. Araştırmada, fizik eğitiminde kullanılan metaforların neler olduğuna ve işlevlerine, sınıflarına, eğitimsel yönüne, analoji ve modeller arasındaki farklara ve benzerliklere yer verilmiştir. Uygulama konusu olarak, elektrik konusu belirlenmiştir. Elektrik konusunda bulunan bazı metaforların, fizik öğretmenleri adaylarındaki algıları araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ankara’daki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde 2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören, 3. sınıf n=10 gönüllü fizik öğretmen adayları oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarına, birinci aşamada, 14 sorudan oluşan, açık uçlu metafor testi sunulmuştur. Bu teste, görsel ögeler ve çizimler, kelime temsillerinden görsel ögelere geçişler oluşturan metaforlar bulunmaktadır. İkinci aşama mülakattan meydana gelmiştir. Bu aşamaya, birinci aşamadan en yüksek puan alan (n=4) fizik Öğretmen adayları gönüllü olarak davet edilmiştir. Verilerin analizleri neticesinde, metaforların, öğretmen adaylarında algıları incelenmiş, aynı zamanda metaforların fizik eğitiminde rolleri üzerinde yapılan araştırmaları ile oluşan farklar ve benzerlikler tartışılmıştır. Sonuç olarak, metaforların soyut kavramları somutlaştırmada başarılı öğrenme araçları olduğu ancak bazı durumlarda ise öğrenme güçlüğü olarak karşımıza çıktığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Metafor, Fizik Eğitimi, Analoji, Elektrik, Öğretmen Adayları.