Ortaokul 5.sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay konularındaki alternatif görüşlerinin tespiti


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURAK TARAKÇI

Danışman: ÖNDER ŞENSOY

Özet:

Bu araştırmanın amacı ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin 5. sınıf düzeyindeki astronomi konularında kavram yanılgılarına neden olan görüşlerini belirlemektir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiş, çalışmaya katılan katılımcıların 109’u (%48,9) kadın ve 114’ü (%51,1) erkektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan test, alt ana maddelerle birlikte toplam 22 sorudan oluşurken veri toplama aracı açık uçlu sorular, çizimler ve önermelerden oluşmaktadır. Pilot uygulamada soruda bir önerme çıkarılmış, gerekli düzeltmeler yapılıp uzman görüşü alınarak kapsam geçerliği sağlanmış, Güneş, Dünya ve Ay kavram testine son şekli verilmiştir. Öğrencilerin vermiş oldukları yanıtlara göre cevaplar tam doğru, kısmen doğru, yanlış, sınıflandırılamayan ve yanıtsız olarak kategorize edilerek yüzdelikleri hesaplanmıştır. Öğrencilerin kavram yanılgılarına neden olan görüşleri belirlemek amacıyla veri toplama aracı olarak kullanılan kavram testinden elde edilen bulgular, bütünsel dereceli v vi puanlandırma anahtarı (holistik rubrik) ile derecelendirilmiştir. Puanlayıcılar arası güvenirliği sağlamak için kappa istatistiği kullanılmıştır. Öğrencilerde Ay’ın ana ve ara evrelerinin birbirine karıştırılması, Güneş, Dünya ve Ay’ın dönme ve dolanma hareketleri, Güneş’in yapısı ve özellikleri, Dünya’dan bakıldığında Ay’ın hep aynı yüzeyinin görülmesi, Ay’ın atmosferi konularında alternatif görüşler tespit edilmiştir