BEYİN TEMELLİ ÖGRENME KURAMINA DAYALI BİYOLOJİ EGİTİMİNİN AKADEMİK BASARI VE TUTUM ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Solmaz AYDIN

Danışman: MUSTAFA YEL

Özet:

Bu çalısma; Beyin Temelli Ögrenme Kuramı'na uygun olarak hazırlanan etkinliklerle olusturulan ögrenme ortamının, geleneksel ögrenme ortamıyla karsılastırıldıgında; ortaögretim 9. sınıf ögrencilerinin, biyoloji dersi hücrede madde alısverisi konusunu ögrenme düzeylerine ve biyoloji dersi tutumları üzerine etkisini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıstır. Çalısmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel arastırma modeli kullanılmıstır. Çalısma grubu olarak 2007-2008 egitim-ögretim yılında Ankara ili Çankaya ilçesi Anıttepe Lisesi'nde ögrenim görmekte olan 9. sınıf ögrencilerinden yansız atama yoluyla seçilen 9/A sınıfı deney grubu, 9/L sınıfı kontrol grubu olarak belirlenmistir. Çalısmanın baslangıcında deney ve kontrol grupları kisisel özellikleri ve ön bilgileri bakımından denklestirilmistir. Deney ve kontrol gruplarının her birinde 22 ögrenci bulunmaktadır. Arastırmada kullanılan veri toplama araçları: kisisel bilgiler anketi, hücrede madde alısverisi basarı testi, tutum ölçegi ve ögrenci görüs anketidir. Bu araçlardan elde edilen verilerin analizi SPSS paket programında; bagımsız gruplar için t-testi, bagımlı gruplar için t-testi ve yüzde-frekans islemleri kullanılarak yapılmıstır. Analiz sonucunda, hücrede madde alısverisi konusunun beyin temelli ögrenme etkinlikleriyle islendigi deney grubunun, konunun geleneksel ögretimle islendigi kontrol grubuna göre daha basarılı oldugu tespit edilmistir. Ayrıca bu yöntemle, ögrencilerin biyoloji dersine karsı tutumlarında herhangi bir farklılıgın olusmadıgı; ancak ögrencilerin etkinliklerle ders islemeyi sevdigi sonucuna ulasılmıstır.