Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞULE BİLGİÇ
Danışman: Adalet Kandır
Özet:
Bu araştırma “Erken Düşünme Becerileri Ölçeği”ni oluşturan “Erken Düşünme Becerileri
Öğretmen Formu” ve “Erken Düşünme Becerileri Ebeveyn Formu”nun geçerlik ve
güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla yapılmıştır. Tarama niteliğinde olan çalışmanın
evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara il merkezi Çankaya, Altındağ, Keçiören
ve Pursaklar ilçelerinde bulunan MEB’e bağlı bağımsız anaokuluna ve ilkokullar
bünyesindeki anasınıfları ve birinci sınıflara devam eden 48-72 aylık çocukların
öğretmenleri ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu tabakalama
yöntemi ile seçilmiş 527 çocuğun öğretmeni ve ebeveyni oluşturmuştur. Araştırma
verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘ Erken Düşünme Becerileri
Ölçeği Öğretmen Formu’’ ve ‘‘ Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Ebeveyn Formu” ile
‘‘Öğretmen Kişisel Bilgi Formu’’ ve ‘‘Ebeveyn Kişisel Bilgi Formu’’ kullanılmıştır. ‘‘
Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu’’ ve ‘‘ Erken Düşünme Becerileri
Ölçeği Ebeveyn Formu” geçerlik çalışmasında, uzman görüşüne dayalı kapsam geçerlik
oranı ve indeksleri hesaplanmıştır. ‘‘ Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu’’
ve ‘‘ Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Ebeveyn Formu” güvenirliği için madde toplam
korelasyonlarına dayalı güvenirlik incelemeleri yapılmıştır. Cronbach alfa iç tutarlılık
katsayılarına ve test tekrar test yöntemine dayalı güvenirlik hesaplamaları yapılmıştır. Bu
sonuçlara göre “Erken Düşünme Becerileri Ölçeği”ni oluşturan “Erken Düşünme Becerileri
Öğretmen Formu” ve “Erken Düşünme Becerileri Ebeveyn Formu”nun geçerli ve güvenilir
olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: düşünme becerileri, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem
çözme, karar verme