Erken Düşünme Becerileri Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE BİLGİÇ

Danışman: Adalet Kandır

Özet:

Bu araştırma “Erken Düşünme Becerileri Ölçeği”ni oluşturan “Erken Düşünme Becerileri

Öğretmen Formu” ve “Erken Düşünme Becerileri Ebeveyn Formu”nun geçerlik ve

güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla yapılmıştır. Tarama niteliğinde olan çalışmanın

evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara il merkezi Çankaya, Altındağ, Keçiören

ve Pursaklar ilçelerinde bulunan MEB’e bağlı bağımsız anaokuluna ve ilkokullar

bünyesindeki anasınıfları ve birinci sınıflara devam eden 48-72 aylık çocukların

öğretmenleri ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu tabakalama

yöntemi ile seçilmiş 527 çocuğun öğretmeni ve ebeveyni oluşturmuştur. Araştırma

verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘ Erken Düşünme Becerileri

Ölçeği Öğretmen Formu’’ ve ‘‘ Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Ebeveyn Formu” ile

‘‘Öğretmen Kişisel Bilgi Formu’’ ve ‘‘Ebeveyn Kişisel Bilgi Formu’’ kullanılmıştır. ‘‘

Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu’’ ve ‘‘ Erken Düşünme Becerileri

Ölçeği Ebeveyn Formu” geçerlik çalışmasında, uzman görüşüne dayalı kapsam geçerlik

oranı ve indeksleri hesaplanmıştır. ‘‘ Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Öğretmen Formu’’

ve ‘‘ Erken Düşünme Becerileri Ölçeği Ebeveyn Formu” güvenirliği için madde toplam

korelasyonlarına dayalı güvenirlik incelemeleri yapılmıştır. Cronbach alfa iç tutarlılık

katsayılarına ve test tekrar test yöntemine dayalı güvenirlik hesaplamaları yapılmıştır. Bu

sonuçlara göre “Erken Düşünme Becerileri Ölçeği”ni oluşturan “Erken Düşünme Becerileri

Öğretmen Formu” ve “Erken Düşünme Becerileri Ebeveyn Formu”nun geçerli ve güvenilir

olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: düşünme becerileri, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem

çözme, karar verme