ANAOKULU VE ANASINIFI DAVRANIS ÖLÇEGİ'NİN (PKBS2) GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALISMASI VE DESTEKLEYİCİ EGİTİM PROGRAMININ ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saide ÖZBEY

Danışman: FATMA ALİSİNANOĞLU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Arastırma okul öncesi egitimi kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal becerileri ve problem davranıslarına iliskin durum tespiti yapmak ve sosyal becerileri destekleme ve problem davranısları azaltmaya yönelik hazırlanmıs egitim programının etkisini incelemek amacıyla yapılmıstır. Arastırmanın evreninin Ankara merkez ilçelerde Milli Egitim Bakanlıgı'na baglı bagımsız anaokullarına devam eden 60-72 aylık çocuklar olusturmaktadır. Durum tespitinde arastırmanın örneklemini evrenden tesadüfî küme örnekleme yoluyla seçilen 330 çocuk olusturmaktadır. Egitim programının uygulanmasında ise 15 kontrol grubunda 15 deney grubunda olmak üzere toplam 30 çocuk arastırma kapsamına alınmıstır. Arastırmada, çocukların sosyal becerileri ve problem davranısları bazı degiskenlere göre incelenecegi için İliskisel Tarama Modeli seçilmistir. Egitim programına iliskin ise; egitim öncesi ve sonrası kontrol ve deney gruplarında ölçme yapılmasını gerektiren, öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıstır. Arastırmada anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmistir. Arastırmada veri toplama aracı olarak Anaokulu ve Anasınıfı Davranıs Ölçegi ( Preschool and Kindergarten Behavior Scales -PKBS-2) geçerlilik ve güvenirlik çalısması yapılarak kullanılmıstır. Ölçek Sosyal Beceri ve Problem Davranıs Ölçegi olmak üzere iki bagımsız ölçekten olusmaktadır. Arastırma sonucunda; 1) Çocukların sosyal becerileri; çocukların cinsiyeti, dogum sırası, baba ögrenim düzeyi gibi degiskenlere göre farklılık göstermekte (p<0.05); çocukların kardes sayısı, tam aileye sahip olup olmama durumu, okul öncesi egitime devam süresi, anne ögrenim düzeyi, anne- baba meslek; ögretmeninin yası, kıdemi, mezuniyeti, medeni durumu gibi degiskenlere göre farklılık göstermemektedir (p>0.05). 2) Çocukların problem davranısları; çocukların cinsiyeti, dogum sırası, okul öncesi egitime devam süresi, baba ögrenim durumu, baba meslegi, ögretmenlerinin yası, kıdemi, mezun oldukları okul ve medeni durumlarına göre anlamlı farklılık göstermektedir (p<0.05). Çocukların problem davranısları tam aileye sahip olma durumu, anne meslegi, anne ögrenim durumu, gibi degiskenlere göre farklılık göstermemektedir (p>0.05). 3) Destekleyici Egitimi Programı sonrasında deney ve kontrol gruplarının Sosyal Beceri Ölçegi ve Problem Davranıs Ölçegi'den aldıkları puanlar arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmustur (p<0.05). Egitim programının kalıcılıgına iliskin yapılan kalıcılık testinde deney grubunda egitim programının etkisinin devam ettigi saptanmıstır (p<0.05). Arastırma sonunda saptanan sonuçlara yönelik egitim, aile ve arastırmacılar açısından önerilerde bulunulmustur.