Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hazırlık Okulu Harmanlanmış Öğrenme Programının Öğrenci ve Öğretim Elemanı Bakış Açısına Dayalı Değerlendirmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: AYŞE GÜL BODUR

Danışman: Asuman Aşık

Özet:

Bu tez çalışması, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu‟nda yabancı dil olarak İngilizce öğrenen tekrar öğrencileri için sunulan harmanlanmış öğrenme programına yönelik, programın güçlü ve zayıf yönlerinin ortaya çıkarmak ve gerekli değişiklikleri önermek amacıyla öğrenci ve öğretim elemanlarının algı ve görüşlerini analiz etmeyi hedeflemektedir. Program çevrim içi etkinlikler, teknoloji, sınıf içi etkinlikler, sınavlar, kendi kendine çalışma becerisi, ve öğretim elemanı bileşenleri açısından incelenmiştir. Ayrıca, anket maddelerine verilen cevaplarda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olup olmadğı araştırılmıştır. Nitel ve nicel veri toplamak amacıyla karma yöntem kullanılmıştır. Veri toplama üç aşamada gerçekleşmiştir. İlk olarak, nicel veri araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket aracılığıyla toplanmıştır. 2016-2017 eğitim öğretim yılında harmanlanmış öğretim programına kayıtlı 89 öğrenci anketi cevaplamıştır. İkinci aşamada 22 öğrenci amaçsal örnekleme yöntemiyle görüşme yapılmak üzere seçilmiştir. Üçüncü aşamada programda ders veren tüm öğretim elemanları ile (N=5) görüşülmüştür. Nicel veri analizi sonucunda ankete verilen cevaplarda cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bazı farklılıklar bulunmuştur. Nicel ve nitel veri analizi, programın bazı güçlü yanları ve geliştirilmesi gereken alanları olduğunu göstermiştir. Genel olarak, teknoloji, bazı sınıf-içi etkinlikleri ve sınav bileşenlerine yönelik öğrenci ve öğretim elemanı algıları olumludur. Ayrıca, öğrencilere göre öğretim elemanları da programın bir diğer güçlü yönüdür. Programın çevrim içi ve sınıf içi etkinliklerini başarılı bir şekilde birleştirdiği söylenebilir. Ayrıca, çevrim içi ve sınıf içi etkinliklerinin öğrencilerin dil gelişimine katkı sağlayabileceği çıkarımı yapılabilir. Fakat çevrim içi ödevlerin, öğrenciler için yeterince ilgi çekici olmadığı görülmüştür. Öğrenciler açısından, hem sınıf-içi hem çevrim-içi etkinliklerde yeterli miktarda konuşma etkinliklerinin olmadığı görülmektedir. Diğer yandan, öğretmenler açısından programın en zayıf yanı öğrencilerin motivasyon ve özerklik eksikliğidir. Son olarak, programın zayıf yönlerine dayanarak daha etkili harmanlanmış öğrenme uygulaması için bazı düzenleme önerileri sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Harmanlanmış Öğrenme, dil programı değerlendirmesi, çevrim-içi öğrenme, öğrenci algıları, öğretim elemanı algıları