Okuma Güçlüğü Olan Öğrencilerin Anlama Becerilerinin Geliştirilmesinde Rehberli Okuma Yöntemi'nin Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurhüda Sözen

Danışman: HAYATİ AKYOL

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, okuma güçlüğü olan öğencilerin anlama becerilerinin geliştirilmesinde rehberli okuma yönteminin etkisini incelemektir. Araştırmanın uygulaması, 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, 13.02.2015 - 28.06.2015 tarihleri arasında, Siirt Fatih İlkokulu öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Okuma güçlüğü yaşayan ve 3. sınıfı okuyan beş öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Eylem araştırması olarak tasarlanan çalışmada hem nitel hem de nicel veri toplama araçları kullanılmıştır. Nitel veri toplama araçları olarak; yanlış analiz envanteri, video kayıtları, yansıtıcı günlük, sağlık kontrol testleri, öğrenci ürünleri ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak okuduğunu anlama başarı testi hazırlanmış ve uygulanmıştır. Nitel verilerin analizi betimsel analizlerle gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin analizinde ise SPSS 18 paket programından ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi'nden faydalanılmıştır. Öncelikle okuma güçlüğü olan öğrencilerin mevcut durumları yanlış analiz envanteri ve öntest olarak uygulanan okuduğunu anlama başarı testi ile belirlenmiştir. Daha sonra Rehberli Okuma Yöntemi'yle uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Uygulamalar 17 hafta sürmüştür. Uygulamalar esnasında öğrencilerdeki gelişimi değerlendirmek ve hangi sınıf düzeyinde metinlerin işleneceğine karar vermek için ara değerlendirmeler yapılmıştır. Ara değerlendirme etkinliklerinde yanlış analaiz envanterinden faydalanılmıştır. Uygulama süreci boyunca ortaya çıkan sorunlar betimlenmiştir. Ayrıca yaşadıkları sürece ilişkin görüşlerini almak için öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin rehberli okuma yöntemini benimsedikleri ve okumaya karşı olumlu tutum geliştirdikleri tespit edilmiştir. Nitel verilerden ulaşılan sonuçlara göre rehberli okuma yönteminin, okuma güçlüğü olan öğrencilerin güçlüklerinin giderilmesine ve anlama becerilerinin geliştirilmesine katkı sağladığı belirlenmiştir. Nicel veriler ile okuduğunu anlama düzeylerinde (öntest-sontest sonuçlarına göre) istatistiksel olarak anlamlı bir yükselme görülmüştür. Elde edilen sonuçlar bağlamında rehberli okuma yönteminin, öğrencilerin okuduğunu anlama başarı düzelerinin yükselmesinde etkili olduğu tespit edilmiştir.