Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrencilerinin Özgün Ders Araç Gereçlerini Nasıl Bulduklarına Dair 10.Sınıf Örneği İle Uygulamalı Bir Çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ebru Üstün

Danışman: MUHAMMET KOÇAK

Özet:

Bu çalışmanın amacı derslerde çok yer bulamayan, özgün ders araç gereçlerinin Almanca dersi öğrencileri tarafından nasıl karşılandığını ortaya koymaktır. Aslında birçok çalışma Türkiye'deki yabancı dil derslerinde kullanılan ders araç gereçlerinin ve yöntemlerinin yetersiz olduğunu ve yabancı dil derslerinin daha farklı yöntemlerle işlenmesi gerektiğini teorik olarak savunuyor. Özgün ders araç gereçlerinin yabancı dil dersine katkısı, yabancı dil öğretiminde bir dönüm noktası olarak kabul edilen İletişimsel Yaklaşım'dan beri bilinmekte ancak buna rağmen ülkemizde maalesef halen yok denecek kadar az kullanılmaktadır. Neden olarak çoğu zaman öğrencinin bu tür ders araç gereçleri ile hazırlanmış bir derse hazır olmadığı söylenmekte, bu tür materyallerin öğrencilerin dil seviyelerini aştığı öne sürülmektedir. Çünkü özgün araç gereçlerinin bir tanımı da, anadil konuşanından, anadil konuşanı için hazırlanmış metinler olarak geçmektedir. Bu çalışmada ortaya konmak istenen ise başlangıç seviyesindeki Almanca öğrencilerinin de, özgün araç gereçleri ile arada bir de olsa, karşılaşmaları gerektiğidir. Çünkü özgün materyal illaki de bir hukuk metni olmak zorunda değildir. A1 seviyesi öğrencisi ile de bu tür dersler işlenebilir ve işlenmelidir de. Çalışma kapsamında İstanbul'da bir özel Anadolu Lisesi 10.sınıf Almanca öğrencileri için özgün materyaller ile 3 farklı ders hazırlanmıştır. Hazırlanan derslerin 10.sınıf Almanca öğrencileri ile işleyip, her dersin sonunda onlardan o günkü dersi nasıl bulduklarına dair bir anket doldurmaları istenmiştir. Bu anket ile gösterilmek istenen başlangıç seviyesi yabancı dil öğrencilerinin de gerçek hayattan alınmış metin ve konularla işlenen derse katılabilecekleri ve bundan zevk alabilecekleridir. Çünkü bu tür ders araç gereçleri derse, en başta ders kitabından olmayacağı için, bir farklılık katacaktır. Bu derslerin amacı öğrenciyi odak noktasına almak olduğundan, öğrencinin katılımı çok önemlidir. Böylelikle konuşmaya da teşvik edeceği beklenmektedir. İlk anketi destekleyici bir de ikinci bir anket ile gönüllü öğrencilerden daha detaylı bilgi alınmış, bununla ilk ankete verdiği cevapların nedenini açıklaması istenmiştir. Öğrencinin derste öğrendiklerini kullanıp kullanamayacağı, yani öğrendiğini nerede kullanacağının farkında olup olmadığı burada önem taşımaktadır. Derste işleneni anlamlandırmak bilindiği üzere dil öğretiminde artık çok önemli rol oynamaktadır. Özgün araç gereçler ile ilk etapta hedef dili kullanmak amaçlanmaktadır ki, hedef dili kullanma kavramı birçok bileşenden oluşmaktadır. Öğrendiklerinden hangisini o anda kullanacağını bilme, yani neyi, nerede, nasıl, kiminle kullanacağını bilme yabancı dil öğretiminin temel amaçlarındandır. Bu yetiyi geliştirmek ise ancak hedef ülkenin yaşam biçimini ve kültürünü bilmekle doğru orantılıdır. Özgün ders araç gereçleri ile işleyeceğimiz derslerden umduğumuz, öğrencinin gördüğü dersi anlamlandırması, işlenen diğer derslere göre ilgisinin artması ve en önemlisi derse katılım isteğinin artmasıdır. Çalışmanın ilk bölümünde amaç, problem durumu, çalışmanın önemi gibi başlıklar verildikten sonra, özgün ders araç gereçleri hakkında teorik bilgiler, günümüze kadar yapılan çalışmalara değinilecektir. Ardından çalışmada kullanılacak olan yöntem açılanacaktır ve akabinde elde edilen bulgular sunulup, son olarak yorumlanmış ve tartışılmıştır.