Yaşam Bilimleri Profesyonellerinin İklim Değişikliğinin Sağlık Etkileri Konusunda Eğitim İhtiyaçlarının Tespiti


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dicle Seher AKAY ÇELİK

Danışman: FİGEN ERKOÇ

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı yaşam bilimleri profesyonellerinin (hekim, hemşire, paramedik, veteriner hekim, diş hekimi, eczacı, biyolog, bunların ara elemanları ile eğitimcileri) iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri konusundaki temel bilgi düzeylerini ve farkındalıklarını araştırarak; eğitim ihtiyacı olup olmadığını tespit etmektir. Bu araştırma aynı zamanda konu ile ilgili çözüm önerileri sunmak ve bu konu ile ilgili neler yapılabileceğine vurgu yapma amacı taşımaktadır. Eğitim ihtiyacı tespitinde yaşam bilimleri profesyonellerinin iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri hakkında bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik soruların yer aldığı anket hazırlanmıştır. Veri toplama görüşme tekniği ile, verilerin kantitatif analizi frekans ve yüzde hesaplamalarıyla yapılmıştır. Bu amaçla 158 katılımcıya araştırıcılar tarafından geliştirilen konu ile ilgili anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda yaşam bilimleri profesyonellerinin iklim değişikliği konusunda kısmen bilgi sahibi olduğu belirlenmiştir. iklim değişikliğinin sağlık etkileri konusunda katılımcıların yarısı kısmen bilgi sahibi olduğunu ifade etmişlerdir. Katılımcıların iklim değişikliğinin sağlık üzerine etkileri konusunda bilgi kaynakları başlıca internet ve yazılı basındır. Katılımcıların çoğu Türkiye‟de iklim değişikliğinin sağlık etkileri ve uyumdan sorumlu bir kurum olduğunu bilmediğini belirtmiştir. iklim değişikliğinin sağlık etkileri konusunda hizmet içi eğitim veya herhangi bir kursa/seminere katılmayanların sayısının oldukça fazla olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların çoğu konu hakkında yetersiz bilgiye sahip olduklarını ve eğitime ihtiyaç duyduğunu belirtmiştir. Yaşam bilimleri profesyonellerinin iklim değişikliği ve sağlık etkileri konusunda eğitilmesi ve müdahale edebilirlik açısından uygulamalar geliştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Günümüzde önemli ve geri dönüşü olmayan, küresel iklim değişikliğinin Birleşmiş Milletler iklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi (BMĠDÇS/UNFCC, 1994) kararları doğrultusunda yaşam bilimleri profesyonellerinin iklim değişikliğine adaptasyon sürecinde eğitim ihtiyaçlarının olup olmadığı tartışılmıştır. Elde edilen sonuçlar yaşam bilimleri profesyonellerinin küresel iklim değişikliğinin olası sağlık etkilerine karşı eğitime ihtiyaç duyduklarını göstermekte ve bu alanda eğitim verilmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir.