Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esra ERSOY
Danışman: Sultan Ayaz Alkaya
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin akademik öz yeterlilik, bireysel sorumluluk ve mesleki uygulamaya hazır oluşluk düzeylerini değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı ve korelasyonel tasarımla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde okuyan öğrenciler (N=980), örneklemini ise araştırmaya katılmaya gönüllü olan 832 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Tanımlayıcı Bilgi Formu”, “Hemşirelik Öğrencileri Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği”, “Öğrenci Bireysel Sorumluluk Ölçeği-10” ve “Casey-Fink Uygulamaya Hazıroluşluk Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde çok değişkenli varyans analizi (tek yönlü) ve Tukey HSD testi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,57±1,72 olup, %85,9’unun kadın olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin %68,3’ünün hemşirelik bölümü öğrencisi olmaktan memnun olduğu, %76,2’sinin mezuniyet sonrası hemşirelik yapmaya istekli oldukları belirlenmiştir. Dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik öz yeterlilik ve bireysel sorumluluk düzeylerinin diğer sınıflardaki öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksek, birinci sınıf öğrencilerinin mesleki uygulamaya hazır oluşluk düzeylerinin dördüncü sınıftaki öğrencilere göre anlamlı olarak daha düşük olduğu saptanmıştır (p < 0.001). Hemşirelik bölümünde okumaktan memnun olan ve mezuniyet sonrası hemşirelik yapmayı isteyen öğrencilerin akademik öz yeterlilik, bireysel sorumluluk ve mesleki uygulamaya hazır oluşluk düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur (p < 0.001). Klinik/saha uygulaması yapan, bakım planı geliştiren ve vaka tartışmasına katılan öğrencilerin akademik öz yeterlilik, bireysel sorumluluk ve mesleki uygulamaya hazır oluşluk düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Akademik başarısı yüksek olan öğrencilerde akademik öz yeterlilik ve mesleki uygulamaya hazır oluşluk düzeyinin; kız öğrencilerde bireysel sorumluluk düzeyinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p < 0.001). Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin mesleki uygulamaya hazır oluşluk düzeylerinin orta, akademik öz yeterlilik düzeylerinin ortalamanın üzerinde ve bireysel sorumluluk düzeylerinin iyi olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki uygulamaya hazır oluşluk ve akademik öz yeterlilik düzeylerinin geliştirilmesine yönelik destekleyici eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler : Kişisel sorumluluk, Akademik öz yeterlilik, Hemşirelik öğrencisi, Mesleki hazır oluşluk