Hemiplejide Nintendo Wii ile sanal gerçeklik uygulamalarının denge üzerine etkisi: Randomize kontrollü çalışma


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: AYÇA UTKAN KARASU

Danışman: GÜLÇİN KAYMAK KARATAŞ

Özet:

İnmede postür ve denge değişiklikleri sık görülür. Denge ve postüral kontrol ile ilgili sorunlar yaralanma ve düşmeye neden olabileceğinden motor beceriler içinde kritik öneme sahiptir. İnmeden hemen sonra başlayan etkin rehabilitasyon uygulamaları fonksiyonel kayıpları en aza indirmektedir. Son yıllarda konvansiyonel inme rehabilitasyonun yanı sıra sanal gerçeklik egzersizleri kullanılarak tedavinin desteklenmesi denenmekte olan bir yoldur. Bu çalışmanın amacı inme hastalarında Nintendo Wii ile uygulanan sanal gerçeklik egzersizlerinin denge ve motor fonksiyonlarda bağımsızlık üzerindeki etkinliğini araştırmaktır. Hastaları değerlendiren kişinin hasta gruplarına kör olduğu bu randomize kontrollü çalışmaya inme tarihi üzerinden 1 yıldan kısa süre geçmiş toplam 23 hemiparetik hasta dahil edildi. Hastalar blok randomizasyon yöntemiyle iki gruba ayrıldı. Çalışma ve kontrol gruplarındaki hastaların tümü konvansiyonel denge rehabilitasyon programına alındı. Çalışma grubundaki 12 hastaya bununla birlikte 4 hafta boyunca, haftada 5 gün ve günde 20 dakika süreyle Nintendo Wii ile denge egzersizleri yaptırıldı. Dengenin değerlendirilmesinde; Berg denge ölçeği, inme için postural değerlendirme skalası, fonksiyonel uzanma testi, zamanlı ayağa kalkma-yürüme testi, statik denge indeksi, Emed-SX sistemi ile gerçekleştirilen basınç merkezi salınımının yer değiştirme miktarı ve ağırlık aktarımı ile basınç merkezinin yer değiştirme miktarı ölçümleri kullanıldı. Motor fonksiyonlarda bağımsızlığı değerlendirmek için İşlevsel bağımsızlık ölçeğinin ambulasyon ve transfer alt skalaları kullanıldı. Hastalar tedavi öncesinde, 4. haftada (tedavi sonrası) ve 8. haftada(takip) değerlendirildi. Tekrarlayan ölçümler varyans analizi ile yapılan incelemede grup-zaman etkileşimi BDÖ, FUT, GAÖA, GAML, GKÖA, ETAA, STAA, TAA ve İBÖT değerlendirmelerinde istatistiksel olarak anlamlı saptandı (p<0.05). Zaman etkisi ise BDÖ, FUT, ZKYT, İPDS, SDİ, GAÖA, GAML, GKML, ETAA, İBÖA, İBÖT değerlendirmelerinde istatistiksel olarak anlamlı saptandı ( p<0.05). İnme hastalarında konvansiyonel denge rehabilitasyonuna ek olarak Nintendo Wii ile sanal gerçeklik egzersizlerinin uygulanması denge performansını ve motor fonksiyonlarda bağımsızlığı arttırmaktadır.