Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuğba Öçalan
Danışman: Sevil Filiz
Özet:
Akıllı telefonlardan, bilgisayarlara ve kullanılan diğer teknolojik aletlere kadar neredeyse
her gün güncelleme vasıtasıyla yeniliklerin geldiği çağda, insanoğlunun sahip olduğu ilgi
ve becerileri de neredeyse aynı sıklıkta güncellemesi gerekmektedir. İnsanın başını
döndürecek hızda ilerleyen teknolojik çağ, insanın eğitiminden hayat düzenine kadar
birçok alanda kişilerin kendini geliştirmesini beklemektedir. Beceri kazanma, ilgilere
yönelme ve yeniliklere açık olmanın en aktif şekilde yaşandığı eğitim öğretim çağı ise
ortaöğretim kademesidir. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kademesindeki öğrencilerin
21.yy becerilerine hangi düzeylerde sahip olduklarını belirlemek ve sahip olunan becerileri
cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, alan/dal, anne baba eğitim durumu ve mesleği, kardeş
sayısı, sahip oldukları teknolojik aletler açısından değerlendirmektir. Araştırma tarama
modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın araştırma grubu Ankara ili Altındağ
ilçesinde bulunan liselerde eğitimine devam eden öğrencilerden belirlenmiştir. Örneklem
seçme yöntemi olarak öncelikle amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Ankara ilindeki sosyo
ekonomik düzeyi en düşük ilçelerden biri olan Altındağ ilçesi belirlenmiştir. Devamında
çalışmaya gönüllü katılım sağlayacak 299 öğrencinin belirlenmesinde uygun örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Yapılan çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin 21.yy becerilerinin
v
vi
değerlendirilmesi için Çevik & Şentürk tarafından geliştirilen ‘’ Çok Boyutlu 21.yy
Becerileri Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS programı ile yapılmıştır.
Çalışmada ölçek puanları hesaplanmış ve puanların normal dağılıma uygunluğunun
belirlemesi için basıklık ve çarpıklık katsayıları incelenmiştir. Puanların normal dağılım
göstermesi nedeni ile çalışmada parametrik test teknikleri kullanılmıştır. Ölçek puanının
demografik özelliklere göre farklılık gösterme durumunun analiz edilmesi için ANOVA
testi kullanılmıştır. Bununla birlikte puanlar arasındaki ilişkide pearson korelasyon testi
kullanılmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda okul türü farklı olan gruplar arasında
eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin puan ortalamasının Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi öğrencilerinde en yüksek iken Fen Lisesi öğrencilerinde en düşük olduğu
saptanmıştır. Anne eğitim düzeyindeki farklılıklar açısından çıkan sonuçlar incelendiğinde
yine eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin puan ortalamasının annesi
ilköğretim mezunu olanlarda en yüksek olduğu, lise mezunu olanların puan ortalamalarının
en düşük olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler : 21. yy Becerileri, Bilgi ve İletişim, Teknoloji, Küreselleşme,
Eleştirel Düşünme, Problem Çözme