ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN 21.YY BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ (ANKARA İLİ ALTINDAĞ İLÇESİ ÖRNEĞİ )


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuğba Öçalan

Danışman: Sevil Filiz

Özet:

Akıllı telefonlardan, bilgisayarlara ve kullanılan diğer teknolojik aletlere kadar neredeyse

her gün güncelleme vasıtasıyla yeniliklerin geldiği çağda, insanoğlunun sahip olduğu ilgi

ve becerileri de neredeyse aynı sıklıkta güncellemesi gerekmektedir. İnsanın başını

döndürecek hızda ilerleyen teknolojik çağ, insanın eğitiminden hayat düzenine kadar

birçok alanda kişilerin kendini geliştirmesini beklemektedir. Beceri kazanma, ilgilere

yönelme ve yeniliklere açık olmanın en aktif şekilde yaşandığı eğitim öğretim çağı ise

ortaöğretim kademesidir. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kademesindeki öğrencilerin

21.yy becerilerine hangi düzeylerde sahip olduklarını belirlemek ve sahip olunan becerileri

cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, alan/dal, anne baba eğitim durumu ve mesleği, kardeş

sayısı, sahip oldukları teknolojik aletler açısından değerlendirmektir. Araştırma tarama

modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın araştırma grubu Ankara ili Altındağ

ilçesinde bulunan liselerde eğitimine devam eden öğrencilerden belirlenmiştir. Örneklem

seçme yöntemi olarak öncelikle amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Ankara ilindeki sosyo

ekonomik düzeyi en düşük ilçelerden biri olan Altındağ ilçesi belirlenmiştir. Devamında

çalışmaya gönüllü katılım sağlayacak 299 öğrencinin belirlenmesinde uygun örnekleme

yöntemi kullanılmıştır. Yapılan çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin 21.yy becerilerinin

v

vi

değerlendirilmesi için Çevik & Şentürk tarafından geliştirilen ‘’ Çok Boyutlu 21.yy

Becerileri Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS programı ile yapılmıştır.

Çalışmada ölçek puanları hesaplanmış ve puanların normal dağılıma uygunluğunun

belirlemesi için basıklık ve çarpıklık katsayıları incelenmiştir. Puanların normal dağılım

göstermesi nedeni ile çalışmada parametrik test teknikleri kullanılmıştır. Ölçek puanının

demografik özelliklere göre farklılık gösterme durumunun analiz edilmesi için ANOVA

testi kullanılmıştır. Bununla birlikte puanlar arasındaki ilişkide pearson korelasyon testi

kullanılmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda okul türü farklı olan gruplar arasında

eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin puan ortalamasının Mesleki ve Teknik

Anadolu Lisesi öğrencilerinde en yüksek iken Fen Lisesi öğrencilerinde en düşük olduğu

saptanmıştır. Anne eğitim düzeyindeki farklılıklar açısından çıkan sonuçlar incelendiğinde

yine eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin puan ortalamasının annesi

ilköğretim mezunu olanlarda en yüksek olduğu, lise mezunu olanların puan ortalamalarının

en düşük olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : 21. yy Becerileri, Bilgi ve İletişim, Teknoloji, Küreselleşme,

Eleştirel Düşünme, Problem Çözme