Okul öncesi çocuklarına uygulanan yaratıcılık eğitim programının çocukların yaratıcılık ve işitsel muhakeme becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YÜKSEL BÜŞRA YÜKSEL

Danışman: Esra Ömeroğlu

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitime devam eden çocuklara uygulanan yaratıcılık eğitim

programının çocukların yaratıcılıklarına ve işitsel muhakeme becerilerine etkisini incelemek

amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında yaratıcılık eğitim programı

hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Milli

Eğitim Bakanlığı’na bağlı aynı mahalledeki ilkokulların anasınıflarına devam eden, 20’si

deney 20’si kontrol olmak üzere 40 çocuk oluşturmuştur. Araştırma ön test son test, kontrol

gruplu deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Kontrol ve deney grupları rastgele seçilmiştir.

Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan yaratıcılık eğitim programı sekiz hafta

boyunca haftada dört gün uygulanmıştır. Araştırmanın verileri “Çocuk Aile Bilgi Formu”,

“Yaratıcılık Gözlem Formu” ve “Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi”

aracılığıyla toplanmıştır. “Yaratıcılık Gözlem Formu” ve “Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem

Becerileri Testi” ön test olarak deney ve kontrol grubuna uygulanmış ve sekiz haftalık eğitim

programının sonunda ölçme araçları son test olarak deney ve kontrol grubuna tekrar

uygulanmıştır. Son test uygulamasından dört hafta sonra verilen eğitimin kalıcı olup

olmadığını ortaya koymak için deney grubundaki çocuklara kalıcılık testi yapılmıştır.

Çocukların ve ailelerin demografik özelliklerine ilişkin dağılımlar frekans ve yüzde değerleri

olarak verilmiştir. Yaratıcılık eğitim programına katılan çocukların uygulanan eğitimin

etkisine bağlı olarak araştırma sonunda bu eğitime katılmayan çocuklara göre farklılığın olup

olmadığı verilerin dağılımı normal olmadığından Mann- Whitney ve Wilcoxon İşaretli

Sıralar Testi yapılarak ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda Yaratıcılık Eğitim

Programının çocukların yaratıcılıklarını ve işitsel muhakeme becerilerinin gelişmesine

olumlu etki ettiği ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Yaratıcılık, yaratıcılık eğitimi, işitsel muhakeme, okul öncesi eğitim