Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YÜKSEL BÜŞRA YÜKSEL
Danışman: Esra Ömeroğlu
Özet:
Bu araştırma, okul öncesi eğitime devam eden çocuklara uygulanan yaratıcılık eğitim
programının çocukların yaratıcılıklarına ve işitsel muhakeme becerilerine etkisini incelemek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında yaratıcılık eğitim programı
hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı aynı mahalledeki ilkokulların anasınıflarına devam eden, 20’si
deney 20’si kontrol olmak üzere 40 çocuk oluşturmuştur. Araştırma ön test son test, kontrol
gruplu deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Kontrol ve deney grupları rastgele seçilmiştir.
Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan yaratıcılık eğitim programı sekiz hafta
boyunca haftada dört gün uygulanmıştır. Araştırmanın verileri “Çocuk Aile Bilgi Formu”,
“Yaratıcılık Gözlem Formu” ve “Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi”
aracılığıyla toplanmıştır. “Yaratıcılık Gözlem Formu” ve “Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem
Becerileri Testi” ön test olarak deney ve kontrol grubuna uygulanmış ve sekiz haftalık eğitim
programının sonunda ölçme araçları son test olarak deney ve kontrol grubuna tekrar
uygulanmıştır. Son test uygulamasından dört hafta sonra verilen eğitimin kalıcı olup
olmadığını ortaya koymak için deney grubundaki çocuklara kalıcılık testi yapılmıştır.
Çocukların ve ailelerin demografik özelliklerine ilişkin dağılımlar frekans ve yüzde değerleri
olarak verilmiştir. Yaratıcılık eğitim programına katılan çocukların uygulanan eğitimin
etkisine bağlı olarak araştırma sonunda bu eğitime katılmayan çocuklara göre farklılığın olup
olmadığı verilerin dağılımı normal olmadığından Mann- Whitney ve Wilcoxon İşaretli
Sıralar Testi yapılarak ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda Yaratıcılık Eğitim
Programının çocukların yaratıcılıklarını ve işitsel muhakeme becerilerinin gelişmesine
olumlu etki ettiği ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler : Yaratıcılık, yaratıcılık eğitimi, işitsel muhakeme, okul öncesi eğitim