OKUL ÖNCESİ ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR ÖĞRETİLEN GEOMETRİ KAVRAMLARINI NASIL ALGILARLAR?


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasemin TURAN TOPAL

Danışman: SEBAHAT YETİM

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi çağındaki çocukların temel geometrik şekilleri tanımalarını, şekilleri bir birinden ayırt ederken kullandıkları kavramları ve geometrik şekilleri nasıl algıladıklarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Ankara'nın merkez ilçelerinden biri olan Keçiören ilçe milli eğitim müdürlüğüne bağlı bir devlet ilköğretim okulunun okul öncesi kademesindeki 4-6 yaş grubundaki 25 çocuktan oluşmaktadır. Çalışmanın uygulaması 20082009 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri görüşme ve yazılı dokümanlar yoluyla elde edilmiştir. Çalışma sırasında her çocuğa sırasıyla yatay çizgi, dikey çizgi, eğri çizgi, kenar, köşe,kare, dikdörtgen, üçgen ve daire tanıma testleri verilmiş ve çocuklardan testlerde bulunan şekilleri sınıflandırmaları istenmiştir. Her test bitiminde çocuklara yaptıkları sınıflandırmaları nedenleri sorulmuştur. Araştırmanın bulguları ışığında okul öncesinde öğretilen geometri kavramlarını öğrenmelerin nasıl gerçekleştiği ve bu geometri kavramlarını nasıl algıladıkları ile ilgili olarak araştırmanın alt problemlerini içeren sonuçlar ve öneriler verilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi çağındaki çocukların araştırmada kullanılan geometri kavramlarını görsel algılamada problem yaşamamalarına rağmen tanımlarını sözelleştirmede zorlandıkları saptanmıştır. Geometrik şekillerden birbirine benzer özellik taşıyanları ilişkilendirip, ayırt etmekte güçlük çektikleri; şekillerin tipik örneklerini tanımada oldukça başarılı olmalarına karşın, tipik örneklerin basıklık, çarpıklık, konum ve boyutu ya da kenar özellikleri değiştirildiğinde şekilleri tanımada zorluk yaşadıkları görülmüştür.