Ortaokul 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Kirliliği ile İlgili Kavram Yanılgılarının Kavram Karikatürleri ile Analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE ERTİK

Danışman: Ömer Saylar

Özet:

İnsanlar yaşamları süresince, özellikle bilim ve teknolojiden yararlanırken, ekolojik dengenin korunması bilinciyle hareket etmelidir. Bireyler, ekosistemde birlikte yaşadığı diğer canlı türlerinin devamlılığını düşünmek ve korumak zorundadır. Çevre ve ekolojik dengenin korunma farkındalığı ancak iyi bir çevre eğitimi ile mümkün olabilmektedir. Öğrencilerde çevre bilincini ve duyarlılığını oluşturacak çevre eğitimi verilirken, iyi bir eğitim metodunun seçilmesi bilgilerin kalıcı olması açısından çok önemlidir. Yapılan bu çalışmada öğrencilerin çevre kirliliğiyle ilgili kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaya yönelik sera etkisi, ozon tabakası, küresel ısınma, asit yağmurları, hava, su, toprak, ışık, besin ve radyoaktif kirlilik olmak üzere on adet kavram karikatürü hazırlanmıştır. Öğrencilerin doğru olarak düşünüp verdikleri cevaplar gruplandırılarak yüzdeleri alınmıştır. Çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilinde bir devlet okulunun 6,7 ve 8. sınıfında öğrenim gören toplam 381 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, hazırlanan kavram karikatürlerinden ozon tabakası, küresel ısınma, sera etkisi, asit yağmurları gibi konu başlıklarında oluşan çevre kirliliği nedenlerinin öğrencilerin büyük çoğunluğu tarafından doğru olmayan yargılar ile eşleştirildiği ve kavramların ortaya çıkış nedenlerinin birbirinden farklı olduğunu ayırt etmekte zorlandıkları gözlenmiştir. Hava, su, ışık, toprak ve besin kirliliği gibi günlük hayatta sıkça karşılaştıkları konu başlıklarındaki yargıları ise daha rahat cevapladıkları görülmüştür