İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ KONUSUNA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceyhun SARI

Danışman: Gülay Ekici

Özet:

Bu araştırmanın amacı; İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin Trafik Güvenliği konusuna ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve öğrenciler için iletişimin en etkili ve önemli yollarından biri olan çizme yazma yöntemi kullanarak trafik kavramına yönelik bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma modeli kapsamında durum çalışması deseni kullanılıp, çalışma grubunu, Ankara ili Yenimahalle ilçesinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 10 farklı ilkokulda öğrenim gören toplam 250 (112 erkek ve 138 kız), 4.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada bağımsız kelime ilişkilendirme testi ile yazma ve çizme tekniği kullanılmıştır. Testi oluşturmak amacıyla trafik kelimesi anahtar kavram olarak seçilmiştir. Test sonucunda güvenirlik katsayısı Bağımsız kelime ilişkilendirme testinde % 90,36 ve çizme yazma yönteminde % 90,58 olarak tespit edilmiş, elde edilen verilerden hareketle bir frekans tablosu oluşturulmuştur. Çalışma sonuçlarına göre; öğrenciler hem bağımsız kelime ilişkilendirme testinde hem de çizme yazma tekniğinde trafik kavramını çeşitli kelimelerle ilişkilendirmişlerdir. Belirtilen kelimeler incelendiğinde; genellikle yol, insan ve uyarıcı kategorisinde toplanan kelimeler ortak cevap olmuştur. Bu da öğrencilerin trafikle ilgili güncel olayları takip ettiğini göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin yapılan bu çalışma sonucunda trafik ve güvenlik kelimelerini birbiri ile ilişkilendirdiği görülmüştür. Bu sonuç öğrencilerin trafik kavramına yönelik önemli bir bilinç elde ettiklerini göstermektedir. Sonuç olarak, bağımsız kelime ilişkilendirme testinin ve çizme yazma tekniğinin öğrencilerin konu hakkındaki bilgi düzeylerini, düşüncelerini ve kavramlar arasında

kurdukları ilişkileri belirlemekte rahatlıkla kullanılabilecek ölçme araçları olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler : Trafik, Güvenlik, Eğitim