Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fazıl AKDAĞ
Danışman: Figen Beyhan
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Teknoloji, toplumların dönüşümünde tarih boyunca en etkin parametre olarak öne çıkmaktadır. Teknoloji ile birlikte değişen toplumsal yapı, beraberinde bu toplumda yetişen bireylerin de dönüşümüne sebep olmaktadır. Dijital yerli, Z Jenerasyonu, Millenials, K Jenerasyonu vb. gibi farklı isimlerle anılan bu jenerasyonun geleneksel yöntemlerle verilen eğitimlerden ne derece verim aldığı tartışmaya açık bir konu olarak görülmekte ve bunun bir sonucu olarak yenilikçi ve kendi bilişsel özellikleri bağlamında geliştirilmiş eğitim stratejilerinin bu öğrenci profili üzerindeki etkilerinin belirlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Çalışma kapsamında günümüz öğrencilerinin özellikleri detaylı incelenerek onların öğrenme özellikleri ile örtüşen bir öğrenme modeli önerisi geliştirilmiştir. Model geliştirilmeden önce bu konuda uzman eğitimcilerin görüşlerine başvurulmuş ve öğrencilerin görüş ve beklentilerini saptamak için anket uygulaması yapılmıştır. Depreme dayanıklı mimari tasarım konusunun mimarlık okullarında ne yoğunlukta yer aldığını tespit etmek için okulların müfredat analizi yapılmış ve okulların büyük çoğunluğunda bu konuda bir ders olmadığı saptanmıştır. Buradan hareketle literatür araştırmasında mimarlık eğitiminde yer alması gerektiği ifade edilen depreme dayanıklı tasarım konusu, önerilen öğrenme modeli için pilot uygulama alanı olarak belirlenmiş ve bu konuyu kapsayan bir ders müfredatı önerilerek haftalık ders modülleri oluşturulmuştur. Oluşturulan ders modülleri günümüz öğrencilerinin öğrenme alışkınlıkları ve yatkınlıkları göz önünde bulundurularak dijital bir ortamda geliştirilmiştir. Geliştirilen öğrenme ortamını desteklemek amacıyla son yıllarda pedagojik çalışmalarda sıklıkla başvurulan oyun temelli öğrenme (game based learning) yaklaşımlarından faydalanılarak eğitsel bir oyun üretilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular, mimarlık okullarında depreme dayanıklı tasarım gibi teknik ve uygulamaya dönük derslerde etkili bir öğrenme gerçekleşmesi için ne gibi stratejiler üretilmesi gerektiğine dair ipuçları vermekte ve bu tarz yaklaşımlara yönelik araştırmaların artırılmasının önemini vurgulamaktadır. Yenilikçi öğrenme ortamları ve oyun temelli öğrenme konusunda eğitsel içerik hazırlamak isteyen araştırmacılara fayda sağlayabilir.
Anahtar Kelimeler : Depreme dayanıklı mimari tasarım, mimarlık eğitimi, oyun temelli öğrenme