Karayolu kesimi trafik karakterizasyonu için matematiksel modellemeler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: ENGİN YAKUP KAHVECİ

Danışman: HİKMET BAYIRTEPE

Özet:

T.C. Karayolları Genel Müdürlügü (TCK veya KGM) karayolu kesimlerinde yaygın olarak üç farklı tasıt ölçüm sistemi kullanmakta olup, kesimlerden geçen araçlara iliskin önceden belirlenen noktalarda olabildigince düzenli trafik ölçümleri yapmaktadır. Trafik ölçümlerinde en yaygın olarak kullanılan tasıt sayım sistemi Otomatik Tasıt Sayım ve Sınıflandırması (OTSS) veya bir diger adı ile Metrocount (MC) otomatik araç sayım cihazları yardımıyla tasıt trafigini olusturan sistemde önceden tanımlanmıs 12 farklı araç türüne ait hareket yönü, dingil konfigürasyon ve agırlıkları ile araç hızı, ölçüm tarihi ve aracın geçis zamanı gibi bilgiler derlenmekte ve kaydedilmektedir. Bu çalısmada, Sivas ve çevresi illeri kapsayan KGM 16. Bölge sınırları içerisinde 2003 – 2008 yılları arasında yapılan ölçümlerle derlenen veriler kullanılmıstır. Bu veriler kayıt edildikleri tarihlere göre düzenlenerek; her bir ölçüm yılına ait yıllık, mevsimlik, aylık, haftalık, hafta içi ve hafta sonu, günlük ve saatlik zaman dilimleri için trafik verileri ayırdedilerek ve türetilerek çalısmada kullanılan ana veritabanı olusturulmustur. Bu veritabanı ile farklı zamansal dilimler arasındaki degisim, gelisim ve iliskiler analiz edilerek irdelenen bölge geneli ve kesimlerine ait yıllık, mevsimlik, aylık bazlarda ortalama günlük trafikleri ile yıllık-mevsimlik, yıllık-aylık ve mevsimlik-aylık iliskiler elde edilerek bölge geneli trafik karakteristigi ile özelliklerinin belirlenmesine çalısılmıstır. Bunlara ilaveten mevcut trafigin gün içindeki dagılımı irdelenerek günlük trafik degerlerinin elde edilmesinde ve kısıtlı trafik ölçümlerinin programlanmasında kullanılabilecek belirgin ölçüm saat aralıkları tespit edilmeye çalısılmıstır.