Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Önder YAĞMUROĞLU
Danışman: Yusuf Uyar
Özet:
Bu çalışma, öğretmen faktörünün dil eğitimindeki önemi ışığında, Irak’ta Türkçe eğitiminde görev yapan Türkçe öğretmenlerinin yeterliliklerinin, mevcut durumunun incelenerek tespit edilmesi ve öğretmenlerin yeterlilik seviyelerinin yükseltilmesine yönelik çözüm önerilerini sunmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Buna göre Irak’ta Türkçe öğretmenlerinin eğitim süreçlerini ve hâlihazırdaki durumlarının incelenmesi adına söz konusu öğretmenlerin görev yaptıkları okullar ziyaret edilerek öğretmenlerin sınıf içerisindeki çalışmaları gözlemlenmiş olup uyguladıkları metotlar ve sınıf yönetme becerileri gibi yeterlilikleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılı’nda (Doğuş Kız Ortaokulu, Musalla Erkek Lisesi, İbn Esir Erkek Ortaokulu, Barış Kız Lisesi, Barış Erkek Ortaokulu, El-Rafideyin Kız Lisesi, Çağdaş Erkek Lisesi, Ülker Kız Ortaokulu, Korya Kız Lisesi, Parlak Erkek Ortaokulu ve İpek Kız Ortaokulu) okullarında görev yapmakta olan Türkçe öğretmenleri ile bu okullarda görev yapan yöneticiler oluşturmuştur. Veri toplamada gözlem, görüşme ve doküman analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunda yer alan öğretmenlerin dersleri gözlenmiş, hem öğretmen hem de yöneticilerle görüşme yapılmış, Irak Türklerinin anayasal ve kültürel haklarına ilişkin Arapça belgeler, Irak Hükümeti, Irak Eğitim Bakanlığı ve benzeri kurumlardan yayınlanmış bilgi ve belgeler analiz edilmiştir. Yapılan incelemeler neticesinde Irak’ta Türkçe öğretmenlerinin yetişmesinde yaşadıkları sorunlara ve Türkçe öğretmenlerinin yeterlilik düzeylerinin geliştirmesi adına önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler : Irak’ta Türkçe Öğretimi, Türkçe Öğretmeni, Öğretmen Yeterlikleri