İngilizce Öğretmenlerinin Esnek Öğrenme Alanlarında Yenilikçi Uygulamarına İlişkin Bir Durum Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SÜMEYYE HATİCE ERAL

Danışman: Kadriye Dilek Bacanak

Özet:

Günümüzde eğitimin en temel amaçlarından biri; öğrencileri 21.yüzyılda gerekli anahtar becerilerin kazandırılması, böylelikle öğrencileri profesyonel hayata hazırlamaktır. Bu amaç doğrultusunda, ülkeler ulusal ve uluslararası düzeyde esnek öğrenme alanlarını esas alan çalışmalar sürdürmektedir. Bu kapsamda Avrupa Okul Ağı tarafından tasarlanan Future Classroom Lab modeli, anahtar becerilerle ilişkilendirilmiş esnek öğrenme alanlarını ülkelere tanıtmış ve 18 ülkede ulusal bağlamda esnek öğrenme alanlarına örnek çalışmalara yön vermektedir. İngilizce öğretmenlerinin esnek öğrenme alanlarındaki esnek öğrenme alanı tasarımı, teknoloji entegrasyonu ve pedagojiyle ilgili uygulamalarını ortaya koymayı amaçlayan bu nitel araştırma, durum çalışması olarak gerçekleşmiştir. İngilizce öğretmenlerinin esnek öğrenme alanlarındaki yenilikçi uygulamalarının sunulduğu bu nitel araştırmada; Ankara, Antalya, Burdur ve Erzincan’da ilkokul, ortaokul ve lise kademesinde görev yapan ve uluslararası düzeyde akredite olan öğrenme laboratuvarında İngilizce

x

öğretmenliği yapan 6 İngilizce öğretmeni yer almıştır. İngilizce öğretmenleri ile nitel görüşme yapılmış olup nitel görüşme sonuçlarının desteklenmesi üzere gözlem yapılmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler, nitel içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş olup görüşme kayıtlarının analizi sonucunda 8 ana tema ve 26 kod elde edilmiştir. Öte yandan, yapılan gözlem sonucunda İngilizce öğretmenlerinin uygulamalarının görüşme sonuçlarıyla benzerlik gösterdiği görülmektedir. Bu durum çalışmasında, İngilizce öğretmenlerinin esnek öğrenme alanlarında yabancı dil öğretimini desteklediği, öğrencilerin yabancı dili gerçek hayat için kullanma imkanı elde ettiği ve öğrencilerin teknolojiyi yaşam içerisinde etkin kullanmalarnı desteklediği belirlenmiştir. Ayrıca, geleneksel sınıf düzeninden farklı olarak tasarlanan esnek öğrenme alanlarındaki öğrenme etkinliklerinin karakteristikleri, bu alanlardaki öğrencilerin ve öğretmenlerin değişen rolleri ele alınmış olup İngilizce öğretmenlerinin meslektaşlarına alan tasarımındaki uygulamalarıyla ilgili öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Esnek öğrenme alanları, alan tasarımı, yenilikçi öğrenme ortamı, Future Classroom Lab, yabancı dil öğretiminde yenilikçi yaklaşımlar