Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Serhat Aşık
Danışman: BENA GÜL PEKER
Özet:Bu çalışma, yabancı dil olarak İngilizce öğrenmek amacıyla 2016-2017 akademik yılında Uludağ Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokuluznda Hazırlık sınıfı orta seviye İngilizce eğitim gören öğrencilerin yazma becerileri performansları ile öğrencilerin içinde bulundukları yazma ortam ve durumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda yazma ortamları bireysel yazma ve iş birlikçi yazma ortamları diye ikiye ayrılmıştır. Ayrıca iş birlikçi yazma ortamı da kağıt üzerinde ve bilgisayar destekli yazma olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Çalışmanın üç farklı yazma durumunu kapsamasının sebebi olarak alanyazında yapılan çalışmaların genelde ikili karşılaştırma şeklinde yapılmış olmaları verilmiştir. Bu çalışma Türkiyezde yapılan benzeri diğer çalışmalar ile karşılaştırıldığında ilk üç yönlü deneysel çalışma olarak kendini göstermektedir. Yapılan araştırmanın sonuçlarına karma yöntem kullanılarak ulaşılmıştır. Bu çalışma kapsamında öğrenciler ön eğitim ve ön testin ardından altı haftalık uygulama sürecine geçmişlerdir. Ardından çalışma son test ile sonlandırılmıştır. Nicel veriler için ön ve son testler iki bağımsız ve eğitimli öğretim elemanı tarafından TOEFL Bağımsız Yazma Ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Bununla birlikte, araştırmanın nitel boyutu için dokuz öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu öğrenciler tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Elde edilen nicel veriler bilgisayar destekli işbirlikçi yazma grubunda yer alan öğrencilerin diğer gruplara göre anlamlı ölçüde daha başarılı yazabildiklerini göstermiştir. Kağıt üzerinde işbirlikçi yazma grubunda olan öğrencilerin ise bireysel yazma grubundaki öğrencilere göre daha başarılı oldukları nitel ve nicel verilerden elde edilen bulgular sonucunda ortaya konulmuştur. Nitel verilere bakıldığında ise işbirlikçi gruplarda yer alan öğrencilerin buna benzer çalışmaların diğer beceriler için de yapılması gerektiğini savunduğunu göstermiştir. Ayrıca, bilgisayar destekli işbirlikçi grupta yer alan öğrencilerin bu deneyimi yenilikçi ve farklı buldukları vurgulanmıştır. Yapılan bu çalışmanın farklı yazma ortamlarını anlamaya yönelik yeni ve daha kapsamlı çalışmalara yardımcı olması amaçlanmaktadır.