Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara-Londra örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: BEYZA MERVE AKGÜL

Danışman: İBRAHİM FATİH YENEL

Özet:

Bu araştırmada genel olarak, farklı kültürlerde yer alan gençlerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumları İngiltere/Londra ve Türkiye/Ankara örnekleri üzerinden incelenmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu gönüllü olarak seçilmiş Londra da öğrenim gören 221 devlet üniversitesi öğrencisi ile Ankara da öğrenim gören 462 devlet üniversitesi öğrencisi olmak üzere, toplam 683 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmaya 631 katılımcı dahil edilmiştir (Ankara 427 öğrenci; Londra 207 öğrenci). Araştırmada kullanılan veri toplama aracı 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, katılımcıların demografik bilgilerini belirlemeye yönelik ifadelerden oluşmaktadır. İkinci bölümde ise, Türkçeye uyarlaması bu araştırma kapsamında yapılan Boş Zaman Tutum Ölçeği (BZTÖ) katılımcılara uygulanmıştır. Verilerin analizi için betimleyici istatistik, Çok Değişkenli ANOVA (MANOVA) ve Kay-Kare istatiksel yöntemi kullanılmıştır. Bulgulara göre, Ankara daki bireylerin boş zaman tutumları genel olarak cinsiyete göre anlamlı bir fark gösterirken; yaşa, boş zaman yeterliliğine, gelir durumuna, yaşam yeri ve inanç etkisine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Londra da ise boş zaman tutumu genel olarak yaşa göre anlamlı bir fark gösterirken, cinsiyete, boş zaman yeterliliğine, gelir durumuna, yaşam yeri ve inanç etkisine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca, öğrencilerin boş zamanlarda yapılan rekreasyonel etkinlikler içerisinde en çok tercih edilen etkinlik fiziksel etkinliklerde ve rekreasyonel etkinliklere nerede katıldıkları iki kent arasında değişiklik gösterirken; sosyal, kültürel-sanatsal, turistik ve diğer etkinliklerde iki kentte de aynı etkinlikler seçilmiştir. Bununla beraber, etkinliklere katılım sıklıklarında da çeşitli farklılıklar belirlenmiştir. Bu etkinlikler, öğrencilerin gelir durumlarına göre de değişmemektedir. Elde edilen bulgular, boş zaman tutumunun Ankara ve Londra kentlerinde çeşitli değişkenlere göre farklılaştığını göstermektedir. Londra daki öğrencilerin rekreasyonel hayatının, Ankara daki öğrencilerden daha aktif bir görüntü sergilediği söylenebilmektedir.