Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Bitkilere Yönelik Tutumları ve Bitkileri Tanıma Düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emel Çelepçıkay İslam

Danışman: Meryem Selvi

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bitkilere yönelik tutumunu etkileyen

bununla ilgili olan değişkenleri ve yakın çevrelerinde görebilecekleri bitkileri tanıma

düzeylerini belirlemektir. Araştırmada; ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. 2015-2016

eğitim-öğretim yılında yürütülen çalışmanın örneklemini tabakalı-amaçsal örnekleme

yoluyla belirlenen; Keçiören ilçesinde bir lisede 301, Çankaya ilçesinde bir lisede 185 ve

Sincan ilçesinde bir lisede 287 olmak üzere toplam 773 dokuzuncu sınıf öğrencisi

oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Bitki tanıma testi” ve “Bitkilere yönelik tutum

ölçeği” kullanılmıştır. Bitki tutum ölçeğinde 28 madde bulunmakta olup ilgi, önem, şehir

ağaçları ve kullanım olmak üzere dört faktörden oluşmaktadır. Bitki tanıma testinde

Ankara’da bulunan ve öğrencilerin yakın çevrelerinde görebilecekleri bitkilerden 22 tanesi

belirlenerek, öğrencilerin bitkileri tanıma düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Farklı

değişkenlerin ne kadarının bitkilere yönelik tutumu yordadığı çoklu regresyon analizi ile

analiz edilmiştir. Bu çalışmada ayrıca değişkenler arasındaki korelasyonun yapısı hakkında

bir fikir edinmek için tüm değişkenler arasındaki Pearson korelasyonları hesaplanmıştır.

Öğrencilerin bitkileri tanıma düzeylerini ortaya koymak amacıyla bitki tanıma testinden elde

edilen veriler için betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları yordayıcı

değişkenlerin ve bitkilere yönelik tutumun doğrusal kombinasyonlarının, bitkilere yönelik

tutumdaki toplam varyansın % 14’ünü anlamlı bir düzeyde açıkladığını göstermektedir.

Değişkenlerden sadece cinsiyet, yeşil alanda vakit geçirme, evde ya da açık alanda bitki

yetiştirme, çiçek, meyve, sebze toplama, bitki tanıma durumu bitkilere yönelik tutumdaki

varyansın yordanmasında anlamlı bir katkıya sahip olduğu, bitkileri tanıma durumunun

bitkilere yönelik tutumun nispeten daha önemli bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Bitki

tanıma testinin sonuçları öğrencilerin en fazla doğru cevapladığı bitkinin gül olduğunu,

ancak tüm öğrencilerin doğru bildiği bir bitkinin olmadığını ortaya koymuştur. Öğrencilerin yakın çevrelerinde karşılaştıkları hanımeli, çam, atkestanesi gibi bitkileri tanıyamadıkları

belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bazı bitkileri kendi isimleri ile değil halk arasında

kullanılan farklı isimler ile adlandırdığı görülmüştür. Bunların en yaygını karahindiba

bitkisinin şeytan tüyü olarak, hanımeli bitkisinin bal çiçeği olarak bilinmesidir. Pıtrak bitkisi

hiçbir öğrenci tarafından doğru bilinememiştir. Sonuçlar öğrencilerin çevrelerindeki bitkileri

çoğunlukla tanımadıklarını göstermiştir. Çalışmada bitkiler konusunda farkındalığın

artırılmasının bitkilere yönelik tutumu etkilediği sonucundan hareketle deneyimleyerek

öğrenmenin sağlanması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Bitkilere Yönelik Tutum, Bitki Tanıma, Ortaöğretim, Bitki Körlüğü