Kaynaştırma Eğitimi Alan Çocukların Okuldaki Bakım Gereksinimlerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selverhan Yurttutan

Danışman: NAİME ALTAY

Özet:

Araştırma, kaynaştırma eğitimi alan çocukların okuldaki bakım gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma Ankara ili Milli Eğitim Bakanlığı Mamak Rehberlik Araştırma Merkezinde yapılmıştır. Araştırma örneklemine 01 Nisan 2016-30 Mayıs 2017 tarihleri arasında, 5-13 yaş aralığında Milli Eğitim Bakanlığı ilkokul ve ortaokul kaynaştırma sınıflarına devam eden çocukların 197 ebeveyni dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında Çocuk ve Ebeveyne Ait Tanıtıcı Bilgiler Formu ve Çocuğun Okuldaki Bakım Gereksinimini Belirleme formu kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans ve yüzde değerlere bakılmıştır. Çocukların bedensel ve duyusal engel (%20,3), çoklu engel (%19,3) ve zihinsel engel (%16,2) tanılarıyla izlendiği görülmüştür. Bakım vericilerin cinsiyeti % 83,2 si kadın, yakınlığı ise %83,2 sinin anne olduğu saptanmıştır. Çocukların okuldaki fiziksel gereksinimlerinin beslenme (%21,8), boşaltım (% 27,9), hareket gereksinimi (%11,7), ilaç kullanımı (%38,1), ulaşım (%44,2) olduğu belirlenmiştir. Ebeveynlerin %31,0 ının çocuğun gereksinimini karşılamak için okulda beklediği saptanmıştır.. Çocukların duygusal ve psikososyal gereksinimleri ile ilgili sınıf arkadaşları ile sorun yaşama (%64,0), öğretmenleri ile sorun yaşama (%24,9), sınıfı dışındaki çocuklarla sorun yaşama durumu (%61,4) olarak belirlenmiştir. Çocukların tanılarına göre fiziksel gereksinimlerini karşılamada süreğen hastalık ve çoklu engel tanılarında, duygusal ve psikososyal gereksinimlerini karşılamada ise DEHB ve otizm tanılarında sorun yaşandığı görülmektedir. Ebeveynlerin okul sağlığı hemşiresi isteme durumuna bakıldığında kazalara müdehale etme (%69,5), hastalık ve ilaç kullanımında destek olma (%59, 4), eğitim, danışmanlık ve engele destek olma (%10,7) konularında okul sağlığı hemşiresi istediklerini bulunmuştur. Ebeveynlerin okuldan beklentileri sağlık gereksinimlerinin karşılanması (%68,0) destek eğitim verilmesi (%65,0) ve okulun fiziki koşullarının engele uygun olmasını (%11,2) istedikleri saptanmıştır. Kaynaştırma eğitimi alan çocukların fiziksel, duygusal ve psikososyal gereksinimlerini okul sağlığı hemşiresi erken dönemde belirleyip, sorunların gelişimlerini önleme ve sorunlara çözüm bulmada önemli bir sorumluluk taşımaktadır.