Orta Öğretim Kurumlarına Devam Eden 14-18 Yaş Arası Ergenlerin Anne Baba Tutumları Ve Öz Anlayışlarının Sosyal Görünüş Kaygılarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Döndü Şahin

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmamın amacı, orta öğretim kurumlarına devam eden 14-18 yaş arası ergenlerin anne baba tutumları ve öz anlayışlarının sosyal görünüş kaygılarına etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Ankara ilinin farklı ilçelerinde bulunan farklı liselerden tabakalı rasgele örnekleme yolu ile seçilen 465 öğrenci (346 kız ve 119 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği (SGKÖ), Öz Anlayış Ölçeği ve Algılanan Anne Baba Davranışları Envanteri ' kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, One-Way ANOVA (Tek Yönlü Varyans Analizi), Mann Whitney U-Testi ve Bağımsız Gruplar için T testi kullanılmıştır. Veriler arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Spearman's Rho kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde; Sosyal görünüş kaygısı ve öz anlayış arasında negatif yönde düşük düzeyde manidar bir ilişki tespit edilmiştir. Sosyal görünüş kaygısı ve algılanan anne baba tutumları arasında negatif yönde düşük düzeyde manidar bir ilişki tespit edilmiştir. Sosyal görünüş kaygısının, erkeklerde, İmam Hatip Liselerinde öğrenim görenlerde, anne ve baba yaşı 30'dan küçük olan ve gelir düzeyi düşük olan ailelerde yaşayan ergenlerde daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca anne ve babanın öğrenim durumunun ergenlerde görülen sosyal görünüş kaygısını etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır.