Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda geleneksel Türk Sanat Müziği destekli bağlama öğretiminin öğrencilerin bağlama çalma becerisi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SONER ALGI

Danışman: Hamit Önal

Özet:

Bu araştırma, müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda Geleneksel Türk Sanat Müziği destekli bağlama öğretiminin, öğrencilerin bağlama çalma becerisi ile bağlama derslerine olan tutumlarının incelenmesini ve sonuçlarını içermektedir. Elde edilen bulgular ve sonuçlardan yola çıkılarak, Türk müziği'nin bir bütün olarak kavratılması, bağlama çalgısının geniş icra imkanları olan bir enstrüman olduğunun gösterilmesi, daha donanımlı ve ileri düzeyde bir bağlama icracısı ve müzik öğretmeni yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın konusuyla ilgili kaynaklar taranarak gerekli veriler elde edilmiş ve araştırmayla ilgili 4 çalışma grubu oluşturulmuştur. Birinci çalışma grubu, araştırma sürecini yılda iki defa denetlemek üzere tez inceleme komitesinde bulunan öğretim elemanlarından oluşmaktadır. İkinci çalışma grubu, yapılandırılmış görüşmelerin gerçekleştirildiği, güzel sanatlar fakülteleri, devlet konservatuvarları ve eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında bağlama derslerini yürütmüş ve yürütmekte olan 8 uzman öğretim elemanından oluşmaktadır. Üçüncü çalışma grubu, uygulama sürecinde derslerin ve sınavların değerlendirmelerini yapmak üzere oluşturulmuş 3 bağlama öğretim elemanından oluşmaktadır. Dördüncü çalışma grubu ise, deneyin gerçekleştirildiği Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. sınıf 2. yarıyıl 4 bağlama öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın deney sürecinde 2 öğrenci kontrol ve 2 öğrenci deney grubu oluşturulmuştur. 15 haftalık bu süreç içerisinde deneysel desen olan ?statik grup karşılaştırmalı desen? kullanılmıştır. Her 5 hafta için 1 ünite uygulanmak üzere toplam 3 ünite oluşturularak kontrol grubuna geleneksel Türk sanat müziği desteği olmayan bir bağlama eğitimi ? öğretimi, deney grubuna ise geleneksel Türk sanat müziği destekli bir bağlama eğitimi ? öğretimi verilmiştir. Her 5 haftanın sonunda gruplar, performans ve teori olmak üzere iki bölümlü sınava alınmıştır. Değerlendirmelerin daha sağlıklı yapılabilmesi için uygulanan tüm dersler ve sınavlar video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Yapılan tüm sınavların sonuçları karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Bağlama, Bağlama Öğretimi, Geleneksel Türk Halk Müziği, Geleneksel Türk Sanat Müziği