İlköğretim okullarında örgütsel öğrenme engelleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: TUĞÇE ÇANTUŞ

Danışman: TEMEL ÇALIK

Özet:

Araştırmanın amacı, resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin örgütsel öğrenme engelleri üzerine görüşlerini belirlemektir. Bu amaca ulaşmak için örgütsel öğrenme engelleri nelerdir ve çeşitli demografik değişkenler açısından öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? sorularına cevap bulunmaya çalışılmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemini Manisa'nın Ahmetli, Akhisar, Salihli ve Turgutlu ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görevli 422 öğretmen oluşturmaktadır. Örgütsel öğrenme engellerinin belirlenmesi için araştırmacı tarafından ölçme aracı olarak örgütsel öğrenme engelleri ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama aracının ilk bölümünde Kişisel Bilgiler, ikinci bölümünde, Örgütsel Öğrenme Engelleri Ölçeği bulunmaktadır. Çalışmanın cinsiyet, branş ve mezun olunan okul değişkenleri iki kategorili olduğundan, bu bağımsız değişkenlere ilişkin ortalamalar arasındaki farkın anlamlılığının test edilmesinde t testi, mesleki kıdem ve yaş değişkenlerinde ise ikiden çok grup olduğundan Tek Yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulgularında, cinsiyet, branş ve hizmet süresi bağımsız değişkenlerine göre resmi ilköğretim okullarındaki öğretmenlerin örgütsel öğrenme engellerine ilişkin algıları arasında .05 anlamlılık düzeyinde fark bulunmazken, mezun olunan okul, mesleki kıdem ve yaş değişkenleri açısından .05 anlamlılık düzeyinde fark bulunmaktadır. Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin öğrenmelerini engelleyen sebeplerin ortadan kaldırılması için okuldaki koşulların iyileştirilmesi gerekmektedir.