Mesleki müzik eğitiminde geleneksel türk halk müziği dizilerinin isimlendirilmesinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: MEHMET CAN PELİKOĞLU

Danışman: SALİH AKKAŞ

Özet:

Bu araştırmada, geleneksel Türk halk müziği dizilerinin isimlendirilmesinin değerlendirilmesi çerçevesinde karşılaşılan problemlerin ne olduğu; nasıl geliştiği; bu durumun kurum ve kuruluşlarda yapılan GTHM eğitiminin mesleki müzik eğitimine olumsuz yansımaları; neden-sonuç ilişkisine bağlı olarak problemin çözümüne yönelik önerilerin neler olabileceği konusunda bir yöntem belirlenmeye çalışılmıştır. Belgesel tarama, (yarı yapılandırılmış) sözlü görüşme (mülâkat) tekniği ve eser analizi yöntemleri ile geliştirilen araştırma konusu, GTHM kuramında dizi adlandırılmasında kullanılan ayak kavramı ile GTSM kuramında dizi adlandırılmasında kullanılan makam kavramı arasındaki ilişkinin belirlendiği genel tarama modelini ve GTHM dalında uzman kişilerin görüşlerine dayalı betimsel nitelikli verilerin toplanmasını gerektirmiştir. Araştırmanın evreni, GTHM Alanında Uzman Kişiler, Akademisyenler, TRT ve Kültür Bakanlığı THM Sanatçıları/Araştırmacıları -Pilot kentler olarak belirlenen, Ankara, İstanbul, İzmir, Samsun, Kayseri ve Erzurum illerinde konunun uzmanı 17 (on yedi) kişi ile yüz yüze görüşülmüştür- ile GTHM repertuarındaki sözlü eserlerden oluşmaktadır. Eser seçiminde, makamsal bir bakış açısıyla değerlendirilen türkülerin makamsal özelliklerin bölgeden bölgeye farklılıklar gösterip göstermediğinin tespiti adına Türkiye coğrafyasının çeşitli yörelerinden seçilmesine özen gösterilmiş, TRT repertuarında kayıtlı türküler dikkate alınmıştır. Elde edilen bulgu ve yorumlar neticesinde, GTHM eğitimin ve öğretiminin daha sağlıklı yapılabilmesi için, GTHM dizilerinin isimlendirilmesinde makam isimlerinden faydalanılmasının doğru olacağı sonucuna varılmıştır.