ÖZEL OKULLARDA VE RESMİ OKULLARDA GÖREV YAPAN BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN İŞ DOYUM DÜZEYLERNİN ARAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bilal ÇELİK

Danışman: MEHMET GÜÇLÜ

Özet:

Araştırmanın genel amacı özel ve resmi okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin araştırılmasıdır. Araştırmada iki alt amaç daha incelenmiştir. Bunlardan birincisi, iş doyumunu hangi faktörlerin (içsel-dışsal) etkilediğini saptamak, ikincisi de öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, çalıştıkları kurum, kıdem ve gelir durumları ile iş doyumu arasında istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık olup olmadığının analiz edilmesidir. Çalışmanın örneklemini, Orta Karadeniz Bölgesinde ki özel okullarda ve devlet okullarında görev yapan 185 bay ve 122 bayan toplam 307 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. İş doyumunu ve onu etkileyen faktörler, 1967 yılında D.J.Weiss, R.V.Dawis, G.W. England ve L.H. Lofguist tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye Aslı Baycan (1986) tarafından çevrilen Minnesota Satisfaction Inventory (Minnesota İş Doyumu Ölçeği) ile ölçülmüştür. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgiler Formu ve Minnesota Satisfaction Inventory kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 10,0 istatistik paket programı, araştırmanın güvenirliği için Cronbach Alpha yöntemi kullanılmıştır. SPSS 10,0 program yardımıyla cevapların Aritmetik Ortalama ve Standart Sapmaları hesaplanmıştır. Araştırmanın genel amacını, ilk alt amacını (içsel-dışsal faktörler) ve ikinci alt amaçta cinsiyet ve gelir değişkenlerinde ortalamalar arasındaki farklılığın istatiksel olarak anlamlı olup olmadığını saptamak için T-testi kullanılmıştır. Araştırmanın ikinci alt amacına yönelik yaş, medeni durum ve kıdem değişkenlerinde ikiden fazla değerin aritmetik ortalamaları arasındaki farklılığın istatiksel olarak anlamlı olup olmadığını saptamak için Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. İstatiksel olarak anlamlı çıkan kıdem değişkeninde, yapılan Varyans analizinde farklılığın kaynağını bulmak için ise Tukey LSD testinden yararlanılmıştır. Bulgularda, araştırmanın ilk amacına yönelik; özel okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin, resmi okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinden yüksek olduğu yönünde istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kıdem ve gelir değişkenlerinde, istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuş; yaş, cinsiyet ve medeni durum değişkenlerinde ise istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır