Birleştirilmiş sınıflı okullardan mezun öğrencilerin üst eğitim kademelerindeki akademik ve sosyal başarı durumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: HATİCE ŞEKER

Danışman: NACİYE AKSOY

Özet:

Bu araştırmanın amacı, eğitimlerini birleştirilmiş sınıflı okullarda tamamlayan öğrencilerin bu okullarda aldıkları eğitime yönelik deneyimlerini, bir üst eğitim kademesindeki eğitimcilerin birleştirilmiş sınıftan gelen öğrencilere yönelik görüşlerini, eğitimlerini birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda tamamlayan öğrencilerin bir üst eğitim kademesindeki başarı dağılım düzeyini belirlemektir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmanın çalışma grubu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyle oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu birleştirilmiş sınıf eğitimine yönelik görüşleri alınmak üzere; Çankırı ili Orta ilçesinde, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Yatılı Bölge Okulu 5., 6., 7., ve 8. sınıflarında eğitim görmekte olan birleştirilmiş sınıftan mezun öğrencilerle, YBO'da eğitim veren öğretmenler ve yöneticiler oluşturmaktadır. Ayrıca birleştirilmiş sınıflı ve bağımsız sınıflı okullardan mezun öğrencilerin 2010 ile 2012 yılları arasındaki SBS ve okul başarı düzeylerini belirlemek üzere; 2007, 2008 ve 2009 yıllarında ilçedeki birleştirilmiş sınıflı ve bağımsız sınıflı okullardan mezun olup YBO'da eğitimine devam etmiş öğrenciler araştırmanın çalışma grubunda yer almıştır. Araştırma verileri "doküman inceleme" ve "yarı yapılandırılmış görüşme" teknikleriyle toplanmıştır. Birleştirilmiş ve bağımsız sınıf öğrencilerinin başarı dağılımlarını belirlemek amacıyla diploma ve SBS puanlarının aritmetik ortalamaları hesaplanmıştır. Görüşme formundaki sorular uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Betimsel analiz tekniğiyle veriler analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak birleştirilmiş sınıflı okuldan mezun olmuş öğrencilerin birleştirilmiş sınıf eğitimine karşı olumlu duygu ve düşünce içinde olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin bu tutumlarında; çok fazla öğretmen değişikliği yaşamış olmaları, yeterince ilgilenilmedikleri görüşü ve aldıkları eğitimin şu anki okul başarılarını etkilediği düşüncesi etkili olmuştur. Birleştirilmiş ve bağımsız sınıf öğrencilerinin başarı düzeyleri karşılaştırıldığında mezuniyet puanları, SBS puanları ve yerleştikleri bir üst eğitim kademesindeki okul türleri arasında bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bir üst eğitim kademesindeki eğitimcilerin görüşleri doğrultusunda birleştirilmiş ve bağımsız sınıf öğrencilerinin kolaylıkla birbirinden ayırt edilebildiği belirlenmiştir. Özellikle birleştirilmiş sınıf öğrencilerinin bağımsız sınıf öğrencilerine göre okuma-yazma becerileri açısından daha alt seviyede oldukları, konu eksikliğiyle YBO'ya geldikleri ve buna bağlı anlama problemleri yaşadıkları, kendilerini ifade etmede yetersizlik gösterdikleri ve sosyalleşmede zorlandıkları görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin görüşlerinden bağımsız sınıftan gelen öğrencileri daha başarılı gördükleri belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçların, birleştirilmiş sınıf eğitimini öğrenciler için daha cazip hale getirecek adımlar atılmasında yol gösterici olacağı beklenmektedir.