TENEBRIO MOLITOR BÖCEĞİ İLE YAPILAN BÖCEK ATÖLYESİNİN ÖĞRENCİLERİN BÖCEK İÇSEL MOTİVASYONLARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, ÇEVRE BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇEVRE BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI

Danışman: Semra Mirici

Özet:

Çevre sorunlarının anlaşılmasında, öğrencilere verimli bir çevre eğitiminin kazandırılması ve çevre eğitiminin öğretim programlarında daha fazla yer alması oldukça önemlidir. Çevre eğitiminin önemli bir parçasını oluşturan omurgasızlar ise tüm hayvan türlerinin yaklaşık %90'ını kapsar. Büyük bir canlı grubunu oluşturan omurgasızlar, ekosistem açısından oldukça önemlidir. Bununla birlikte çoğu insan onların yaşamları ve önemleri hakkında yeterli farkındalığa sahip olmadıkları gibi özellikle böcekler ve örümceklere karşı büyük bir korku ve nefret hissederler. Bu problemin çözümüne yönelik, bu çalışmada genelde böcek eğitimi verilmiş, özelde başkalaşım konusunun öğretimi hakkında Tenebrio molitor L. epoksi başkalaşım materyali kullanılarak yapılan böcek atölyesi ile öğrencilere böcekler tanıtılmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmış ve elde edilen nitel veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma Ankara merkezde bir ilköğretim okulunda 8. sınıfta öğrenim gören gönüllü olan 10 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda yapılan böcek atölyesinin öğrencilerin sahip olduğu korkuyu yenmede yetersiz kaldığı ancak böceklere karşı ilgiyi, sevgiyi ve populasyonlarını koruma isteklerini arttırdığı belirlenmiştir. Böylece etkinliğin öğrencilerin böcek içsel motivasyonları üzerine pozitif yönde etki ettiği tespit edilmiştir.


Anahtar Kelimeler : Çevre eğitimi, böcek eğitimi, başkalaşım, epoksi materyal, Tenebrio molitor L