Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: HESNA DİLARA GÜLERCAN
Danışman: İBRAHİM KISAÇ
Özet:Bu araştırmanın amacı İstanbul İli İlköğretim Okullarında Uygulanan İş Eğitimi Ders Programında uygulanan eğitimin, öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Çalışma tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmacı tarafından literatür taraması sonucunda, araştırmayı oluşturacak verileri elde etmek amacıyla ilköğretim öğrencilerine uygulanmak üzere anket hazırlanmış ve öğrencilere uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma evreni, 20052006 öğretim yılında İstanbul ili ilköğretim okullarında rasgele seçilen (Kadıköy - Moda İ.Ö.O, Üsküdar-Atatürk İ.Ö.O, Kartal - İhsan Bayrakçı İ.Ö.O ) okulların öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu programda eğitim alan 210 ( 102 kız, 108 erkek ) öğrencinin tamamı örneklem olarak seçilmiş ve ayrıca örneklem seçilmemiştir. Elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalama teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarını yorumlamak için verilerin analizinde frekans, yüzde dağılımları alınarak bulgular tablolarda yorumlanmıştır. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde İş Eğitimi dersi, ilköğretim okulu öğrencileri tarafından çok sevildiği görülmektedir. İlköğretim okulu öğrencilerinin en çok sevdiği ders Matematik ve Fen dersleridir. Üçte birinden fazlası da İş Eğitimi derslerini çok sevdiğini belirtmişlerdir. İş Eğitimi derslerinde, öğrenciler en çok Ev Ekonomisi alanına ilgi duymaktadır. İş ve Teknik Eğitimi alanına ise yarıdan fazlası ilgi göstermektedir. Özellikle Ticaret ve Tarım alanına karşı öğrencilerin ilgileri yetersizdir. Yetersiz olmasının sebebi ilköğretim okullarında yeteri kadar Ticaret ve Tarım öğretmenlerinin olmamasından kaynaklanmaktadır. İş Eğitimi derslerinin işlendiği atelye ve sınıf uygulama alanlarında ki araç gereç ve donanımların yarıdan fazlasında yeterli olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin dört üçten fazlası malzeme teminini kendi imkânlarıyla karşılaşırken çok az bir kısmı malzeme temin edememektedir. İlköğretim okullarında İş Eğitimi dersleri öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini tanımalarında, zaman, malzeme ve enerji tasarrufu gibi alışkanlıkları kazandırabilmede, iş hayatı ile meslekleri tanımalarında, mesleki ilgi ve yetenekleri tanımalarında, karşılaşılan problemlere pratik çözümler getirebilmelerinde, bir iş yapmanın hazzını ve gururunu duyabilmelerinde ve yapılan işleri günlük hayatta kullanabilmelerinde etkili olduğu görülmüştür. İlköğretim okulu 8.sınıf öğrencilerine göre, İş Eğitimi derslerinde proje konularını kendileri tespit etmekte ve görüşleri dikkate alınmaktadır. Proje uygulamalarında sürenin yeterli olduğunu düşünmektedirler. İş Eğitimi derslerinde, öğrenciler en çok Ev Ekonomisi alanında proje faaliyetlerine katılmışlardır.