SPORA YÖNELİK TUTUM, DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞIFARKINDALIK VE EĞİLİMLER: X, Y İLE Z KUŞAĞININ KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gönül Tekkurşun Demir

Danışman: Halil İbrahim Cicioğlu

Özet:

Araştırmada bir yıldan beri günde en az 6 saat eSpor oyunu oynayan, X, Y ve Z

kuşağındaki eSpor oyuncularının spora yönelik tutumunun, dijital oyun bağımlılığının,

dijital oyun bağımlılığına yönelik farkındalığının belirlenmesi ve katılımcıların spor ile

dijital oyun bağımlılığına ilişkin eğilimlerinin saptanması amaçlanmıştır. Karma modelde

yürütülen araştırmanın nicel basamağına 255’i X kuşağından, 348’i Y kuşağından ve

451’si Z kuşağından olmak üzere toplam 1054, nitel basamağına X kuşağından 173, Y

kuşağından 201, Z kuşağından 218 olmak üzere 592 eSpor oyuncusu katılmıştır. Spora

Yönelik Tutum Ölçeği, Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Dijital Oyun Bağımlılığına İlişkin

Farkındalık Ölçeği ile açık uçlu form’un kullanıldığı araştırmanın nicel analizinde

MANOVA ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Verilerin nitel analizinde ise

içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; X ve Y kuşağındaki

kadınların spora yönelik tutumlarının erkeklerinkinden; Y ve Z kuşağındaki erkeklerin

oyun bağımlılığının kadınlarınkinden ve X, Y ve Z kuşağındaki erkeklerin dijital oyun

bağımlılığına ilişkin farkındalıklarının kadınlarınkinden yüksek olduğu saptanmıştır.

Araştırmada düzenli spor yapan Y ve Z kuşağındaki eSpor oyuncularının spora yönelik

tutumlarının, düzenli spor yapmayanlardan; Z kuşağındaki düzenli spor yapanların dijital

oyun bağımlılığına ilişkin farkındalıklarının, düzenli spor yapmayanlardan daha yüksek

olduğu belirlenmiştir. Düzenli spor yapma durumunun oyun bağımlılığı düzeyini

etkilemediği saptanmıştır. X kuşağındaki lisans mezunlarının spora yönelik tutumunun,

lise ve ortaokul mezunlarından yüksek olduğu görülmüştür. Ortaokul mezunu Y ve Z

kuşağındaki eSpor oyuncularının oyun bağımlılığının lise ve lisans olanlardan daha yüksek

olduğu belirlenmiştir. Eğitim durumu lisans olan X kuşağındaki eSpor oyuncularının dijital

vi

oyun bağımlılığına ilişkin farkındalık düzeylerinin ortaokul ve lise olanlardan daha yüksek

olduğu saptanmıştır. Ekonomik durumu yüksek olan Z kuşağındaki eSpor oyuncuların

spora yönelik tutumlarının, ekonomik durumu orta olanlardan daha yüksek olduğu

saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların ekonomik durumuna göre oyun bağımlılığı ile dijital

oyun bağımlılığına ilişkin farkındalığının anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir.

Ekonomik durumu yüksek olan Z kuşağındaki eSpor oyuncuların spora yönelik

tutumlarının, ekonomik durumu orta olanlardan daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca

katılımcıların ekonomik durumuna göre oyun bağımlılığı ile dijital oyun bağımlılığına

ilişkin farkındalığının anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Zararlı alışkanlığı

olmayan Y kuşağındakilerin spora yönelik tutumunun zararlı alışkanlığı olanlardan, Y

kuşağında zararlı alışkanlığı olanların oyun bağımlılığının zararlı alışkanlığı

olmayanlardan ve zararlı alışkanlığa sahip olmayan Y ile Z kuşağındakilerin dijital oyun

bağımlılığına ilişkin farkındalıklarının zararlı alışkanlığa sahip olanlardan daha yüksek

olduğu saptanmıştır. Y kuşağındaki beden kitle indeksi normal olan eSpor oyuncularının

spora yönelik tutumlarının obez olanlardan, Y kuşağında yer alan beden kitle indeksi obez

olanların oyun bağımlılığının normal ve zayıf olanlardan, beden kitle indeksi normal olan

X ve Y kuşağındakilerin dijital oyun bağımlılığına ilişkin farkındalığının obez olanlardan

daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca SYTÖ ile OBÖ arasında negatif yönde düşük

düzeyde; DOBİFÖ ile OBÖ arasında negatif yönde düşük düzeyde; SYTÖ ve DOBİFÖ

arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırmanın nitel

basamağında X, Y ve Z kuşağındaki eSpor oyuncularının spora yönelik görüşlerinin farklı

temalar altında toplandığı görülmüştür. Spora yönelik, X kuşağındaki eSpor oyuncularının

olumlu, olumsuz ve zararlı temaları yönünde görüş bildirdiği; Y kuşağındaki eSpor

oyuncularının ikincil ve önemli temaları yönünde görüş bildirdiği; Z kuşağındaki eSpor

oyuncularının ikincil ve gereklilik temaları yönünde görüş bildirdiği saptanmıştır. X, Y ve

Z kuşağındaki eSpor oyuncularının dijital oyun bağımlılığına yönelik görüşlerinin ise

benzer ve farklı alt kategorileri oluşturduğu belirlenmiştir. X, Y ve Z kuşağındaki eSpor

oyuncularının dijital oyun bağımlılığı hakkındaki görüşlerinin toplandığı benzer temaların;

zararlı ve ret temaları olduğu; dijital oyun bağımlılığının birey üzerinde olumsuz

etkilerinin olmasından dolayı, dijital oyun bağımlılığının zararlı görüldüğü saptanmıştır.

Sonuç olarak X, Y ve Z kuşağındaki eSpor oyuncularının spora yönelik tutumlarının

yüksek, oyun bağımlılığı düzeyinin orta, dijital oyun bağımlılığına ilişkin farkındalık

düzeylerinin de orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca X, Y ve Z kuşağındaki eSpor

oyuncularının çoğunlukla sporu ikincil bir seçenek olarak gördüğü aynı zamanda da sporun

yararlarına ilişkin görüş sahibi olduğu; X, Y ve Z kuşağındaki eSpor oyuncularının

çoğunluğunun da dijital oyun bağımlılığının zararlarını vurguladığı, katılımcıların dijital

oyun bağımlılığı ile ilgili farkındalık sahibi olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Spor, dijital oyun, bağımlılık, farkındalık