Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUĞBA SONGUR KARAKURT
Danışman: Ayhan Ural
Özet:
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin okullarda alınan kararlara katılma durumları ile
eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda
araştırmanın evreni 2019-2020 eğitim- öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde görev
yapan 10.379 tane öğretmen ve örneklem olarak da Keçiören ilçesinde görev yapan 410
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama
modelinde tasarlanmıştır Araştırmanın verileri Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (EDEÖ)
ile Karara Katılma Anket aracılığıyla elde edilmiştir.Elde edilen verilerin
analizindeparametrik testlerden Bağımsız Gruplar t-Tesi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin Karara Katılma
Anketi bulguları sonucunda karara katılma düzeylerinde; yönetsel kararlara katılma
düzeyleri öğretimsel kararlara katılma düzeylerine oranla yüksek görülmüştür. Karara
Katılma Anketinden alınan veriler sonucundacinsiyet değişkenine göre ortaya çıkan
bulgular incelendiğinde ise erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre karara katılma
oranının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin kıdem değişkenine göre ortaya
çıkan bulgular incelendiğinde, 6-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin 11-20 yıl arası
kıdeme sahip öğretmenlere oranla Karara Katılma anketinin ''öğretimsel'' alt boyutundan
elde ettiği puanların daha yüksek olduğu görülmüştür. Sözel ve uygulamalı branşlarda
görev yapan öğretmenlerin, sayısal branşlarda görev yapan öğretmenlere oranla kararlara
katılma düzeylerinin istatistiksel olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Karara Katılma
Anketinden alınan verilerin yaş ve medeni durum değişkenine göre anlamlı farklılık
olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Ölçeği bulguları sonucunda
eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Buna karşın öğretmenlerin
Eleştirel Düşünme Ölçeğine ilişkin düşüncelerinde cinsiyet, yaş, kıdem ve branş
değişkenleri bakımından anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Eleştirel Düşünme Ölçeği
geneli ile Karara Katılma Anketi alt boyutu öğretimsel ve Karara Katılma Anketi geneli
arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler :Düşünme, Eleştirel düşünme, Yönetim kavramı, Karara katılma