Öğretmenlerin okullarda alınan kararlara katılma durumları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA SONGUR KARAKURT

Danışman: Ayhan Ural

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin okullarda alınan kararlara katılma durumları ile

eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda

araştırmanın evreni 2019-2020 eğitim- öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde görev

yapan 10.379 tane öğretmen ve örneklem olarak da Keçiören ilçesinde görev yapan 410

öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama

modelinde tasarlanmıştır Araştırmanın verileri Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (EDEÖ)

ile Karara Katılma Anket aracılığıyla elde edilmiştir.Elde edilen verilerin

analizindeparametrik testlerden Bağımsız Gruplar t-Tesi ve Tek Yönlü Varyans Analizi

(ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin Karara Katılma

Anketi bulguları sonucunda karara katılma düzeylerinde; yönetsel kararlara katılma

düzeyleri öğretimsel kararlara katılma düzeylerine oranla yüksek görülmüştür. Karara

Katılma Anketinden alınan veriler sonucundacinsiyet değişkenine göre ortaya çıkan

bulgular incelendiğinde ise erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre karara katılma

oranının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin kıdem değişkenine göre ortaya

çıkan bulgular incelendiğinde, 6-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin 11-20 yıl arası

kıdeme sahip öğretmenlere oranla Karara Katılma anketinin ''öğretimsel'' alt boyutundan

elde ettiği puanların daha yüksek olduğu görülmüştür. Sözel ve uygulamalı branşlarda

görev yapan öğretmenlerin, sayısal branşlarda görev yapan öğretmenlere oranla kararlara

katılma düzeylerinin istatistiksel olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Karara Katılma

Anketinden alınan verilerin yaş ve medeni durum değişkenine göre anlamlı farklılık

olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Ölçeği bulguları sonucunda

eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Buna karşın öğretmenlerin

Eleştirel Düşünme Ölçeğine ilişkin düşüncelerinde cinsiyet, yaş, kıdem ve branş

değişkenleri bakımından anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Eleştirel Düşünme Ölçeği

geneli ile Karara Katılma Anketi alt boyutu öğretimsel ve Karara Katılma Anketi geneli

arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler :Düşünme, Eleştirel düşünme, Yönetim kavramı, Karara katılma