Canlandırmanın (Animasyonun) öğrenci başarılarına ve derse ilişkin tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: AYŞE DERYA KAHRAMAN

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Canlandırmanın (Animasyonun) Öğrencilerin Başarılarına ve Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi başlıklı çalışmanın amacı Animasyonun İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi elektrik ünitesindeki başarıları ve tutumları üzerine etkilerini incelemektir. Kavramsal çerçeve ve ilgili araştırmaların anlatıldığı bölümde Canlandırmanın (Animasyonun) tanımı ve ortaya çıkışı tarihi açıdan ele alınarak irdelenmiştir. Animasyonun ilk örneklerinden bu yana yapımından ve kullanımından başlayarak oluşan temeller üzerinden animasyonun tarihi, teknolojisi ve animasyon tasarım araçları irdelenmiştir. Animasyon üretim aşamaları ve üretimi sırasında 1800?lü yıllardan itibaren giderek gelişen aletler tanıtılmıştır. Animasyon yapım sürecinde kullanılan tekniklerden klasik animasyon, bilgisayar animasyon, model animasyon anlatılmıştır. Animasyon tarihinde Amerika?da ve Türkiye?de yapılan çalışmalar ve süreçte elde edilen gelişmeler irdelenmiştir. Karagöz ve Hacivat?ın Türk Animasyon sanatındaki yeri ve Türkiye?de animasyonun gelişmesinde önemli yer tutan sanatçılar ve eserleri incelenmiştir. Animasyonun kullanım alanları olan Süreli filmler (kısa veya uzun), dizi filmler, ticari amaçlı ürün tanıtım, reklam ve multimedya ürünleri, endüstri ürünleri ve grafik amaçlı tanıtımlar, özel konulu yada serbest yarışma filmler, yeni tarz veya tiplemelerin araştırıldığı deneme filmleri, Test ve maket filmlerine kısaca değinilmiştir. Animasyon tasarım araçları tanıtılmıştır. Animasyon yapım sürecinde etkin olan unsurlardan sanatçı, senaryo, kullanılan obje, renkler, müzik ve arz talep meselesi kısaca irdelenerek hakkında bilgi verilmiştir. Animasyon tekniklerinin irdelendiği kısımda ise Geleneksel Animasyon başlığı altında dan geniş bir yelpaze ile tüm animasyon teknikleri incelenmiştir. Animasyonun eğitimdeki yeri ve önemi anlatılarak; bilgiyi kavrama, kalıcı kılma aşamasındaki etkinliğinin anlatılması ile birlikte fen bilimleri, fen bilimlerinin yapısı, fen bilimleri içeriğinde bulunan olgular, kavramlar anlatılmıştır. İlköğretimde fen bilimlerinin yeri ve önemine değinildikten sonra ilkokul fen bilimleri dersinde animasyon kullanımının yeri ve önemine anlatılmıştır. Eğitimde animasyonun kullanım sebepleri ve bu bağlamda Fen Bilgisi eğitiminde animasyonun önemine değinildikten sonra kavramsal çerçevenin son bölümünü oluşturan ilgili araştırmalarda yurt dışında ve içinde konu ile ilgili olan önemli çalışmalara yer verilmiştir. Yöntem başlıklı bölümde Animasyonun Öğrencilerin Başarılarına ve Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi başlıklı doktora tezi çalışmasının araştırma modeli, araştırmacının özellikleri, araştırmanın ortamı, deneklerin özellikleri, deneklerin denkleştirmelerinde kullanılan yöntemler ve değerlendirmesi, verilerin toplanması sırasında kullanılan kişisel bilgi formu, tutum ölçeği, başarı testi, yarı yapılandırılmış görüşme formunun hazırlanmasının yanında animasyonun hazırlık, gelişme ve tasarım aşamaları anlatılmıştır. Ayrıca yöntem başlığı altında Denel işlem ve Denel sonrası işlemler irdelenmiştir. Bulgular ve yorum başlıklı bölümde araştırmanın temel problemi altında yer alan alt problemlerin analizleri yapılarak yorumlanmıştır. Uygulama aşaması başında, süreç içinde ve uygulama aşaması sonrasında öğrencilere araştırmanın kapsamı doğrultusunda mevcut problem durumunu açıklayacak, doğrulayıcı nitel ve nicel analizler yapılmış, parametrik ve parametrik olmayan testler sonucunda çıkan sonuçlar diğer analiz yöntemleri ile ilişkilendirilerek esaslar hakkında bilgi verilmiştir. Problemlere ilişkin analizler ışığında yapılan yorumlara yer verilmiştir. Sonuç ve öneriler başlıklı beşinci bölümde yapılan analizlerle ulaşılan sonuçlar sıralanmış, bu analizler sonucunda animasyonun eğitimde kullanılmasının öğrenci başarısına katkısı bağlamında önerilere yer verilmiştir. Animasyon kullanımının eksi ve artıları ortaya konulurken, animasyonun ders ve konu bazlı olarak gösterdiği farklılıklar ortaya konmuş, animasyonun yapım ve uygulama aşamasında dikkat edilmesi gereken hususlar sıralanmıştır. Araştırma sonucunda animasyonun ilkokul 4. Sınıf öğrencileri fen ve teknoloji dersi elektrik ünitesinde animasyon kullanılmasının ders sürecinde anlama, kavrama düzeyinde başarıyı artırıcı nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır. Ancak eğitimde animasyon kullanımının dersin niteliğine ve konunun kapsamına uygun olarak her derse uygun olmadığı, daha çok soyut yapıda ve günlük yaşamda kullanımlarından farklı anlamlarda kullanılması durumunda başarıya etkisinin daha fazla olacağına değinilmiştir. Animasyon tasarım süreci, uygulama ve değerlendirme aşamaları hakkında da önerilerde bulunulmuştur.