Astronomi Konularında Uygulanan Kavramsal Değişim Metinlerinin Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Astronomiye Yönelik Başarı, Tutum Ve İlgi Düzeylerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yaprak Yeşil ASANA

Danışman: ÖNDER ŞENSOY

Özet:

Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomi konularındaki başarıları, tutum ve ilgilerinde Kavramsal Değişim Metin (KDM) yönteminin etkisini Düz Metin (DM) ve Geleneksel Öğrenme (GÖ) yöntemiyle karşılaştırmaktır. Astronomi konularındaki başarılarını Astronomi Başarı Testi (ABT), astronomi eğitimine yönelik tutumlarını Astronomi Tutum Ölçeği (ATÖ) ve astronomi eğitimine yönelik ilgilerini ise Astronomi İlgi Ölçeği (AİÖ) puanları ile belirlemektir. Çalışma süresince uygulanan yöntemlerin, öğretmen adaylarının astronomiye yönelik başarı, tutum ve ilgi düzeyleri üzerindeki etkisini daha detaylı incelemek amacıyla Astronomi Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu (AYYGF) uygulanmıştır. Ayrıca deney gruplarına astronomi konularında yazılan metinlere yönelik tutumlarının belirlenmesi için de Metinlere Karşı Tutum Ölçeği (MKTÖ) uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören, 2017-2018 eğitim öğretim yılının bahar döneminde astronomi dersini alan 4. sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. 1.deney grubu (KDM, C şubesi), 2.deney grubu (DM, B şubesi) ve kontrol grubu ise (GÖ, A şubesi) olarak belirlenmiştir. Araştırmanın alt problemlerinin analizinde bağımlı t-testi, bağımsız gruplar için t-testi ve ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans ( one way vii ANOVA) yapılarak sonuçlar değerlendirilmiştir. Uygulama öncesinde deney ve kontrol gruplarının astronomi konularındaki başarı, tutum ve ilgileri arasında bir farklılığın olmadığı, uygulama sonrasında ise farklılığın yalnızca KDM grubu lehine olduğu belirlenmiştir