İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde öğrencilerin problem kurma çalışmalarının problem çözme başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: SEMA FİDAN

Danışman: NEŞE IŞIK TERTEMİZ

Özet:

Bu arastırmada, ilkögretim 5. sınıfta problem kurma çalısmaları yapılmasının, ögrencilerin problem çözme basarısı üzerindeki etkisi arastırılmıstır. Arastırmada, problem kurma çalısmalarının Polya'nın problem çözme adımlarındaki (problemi anlama, plan yapma, planı uygulama, kontrol) basarıya etkisi de belirlenmeye çalısılmıstır. Arastırma 2007-2008 egitim-ögretim yılında, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen modelinde gerçeklestirilmistir. Arastırmada veri toplama aracı olarak, arastırmacı tarafından hazırlanan, 20 maddeden olusan, Problem Çözme Testi kullanılmıstır. Arastırma Afyonkarahisar ili Emirdag ilçesindeki bir ilkögretim okulunda, iki farklı sınıfta okuyan toplam 48 5. sınıf ögrencisi ile yürütülmüstür. Arastırmada problem çözme ve kurma çalısmaları etkinlikleri, toplam 10 hafta deney grubu ögrencilerine (n=24) uygulanırken, kontrol grubunda (n=24) ise, deney grubuna uygulanan problemler çözdürülmüstür. Deney grubu ögretmeni, problem kurma uygulamaları ile yapılan matematik ögretimi konusunda sözel olarak ve ögretmen bilgilendirme dosyası hazırlanarak bilgilendirilmistir. Arastırmanın sonucunda elde edilen verilerin analizinde t testi kullanılmıstır. Arastırma sonucunda, deney ve kontrol grubu ögrencilerinin Problem Çözme Testi son test puan ortalamalarının, ön test puan ortalamalarından yüksek oldugu görülmektedir. Deney ve kontrol grubu ön test- son test fark puanları (erisi) karsılastırıldıgında ise deney grubu örencilerinin basarılarındaki artısın kontrol grubu ögrencilerine göre daha yüksek oldugu görülmektedir. Deney ve kontrol grubu ögrencilerinin Polya'nın problem çözme adımlarındaki erisilerinin karsılastırılmasında ise gruplar arasında anlamlı bir farklılık görülmemistir. Sonuçlara bakıldıgında, problem çözme ve kurma çalısmaları yapılmasının, ögrencilerin problem çözme basarılarını pozitif yönde, anlamlı düzeyde artırdıgı görülmektedir.