Evcil Hayvanı Olan ve Olmayan 10-12 Yaş Çocukların Empatik Eğilim, Ahlaki Yargı ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Alyüz

Danışman: FATMA ABİDE GÜNGÖR AYTAR

Özet:

Bu araştırma evcil hayvanı olan ve olmayan 10-12 yaş çocukların empatik eğilim, ahlaki yargı ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Çankaya, Mamak, Gölbaşı ve Yenimahalle ilçelerinde öğrenimine devam eden evcil hayvanı olan 177, evcil hayvanı olmayan 238 öğrenci olmak üzere 10-12 yaş grubundaki 415 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ka-Si Empatik Eğilim Ölçeği, Ahlaki Yargı Testi (MUT), Çok Boyutlu Yaşam Doyumu Ölçeği (ÇBYDÖ) kullanılmıştır. Çocukların demografik özelliklerini belirlemek için 'Kişisel Bilgi Formu'' ve evcil hayvanı olan çocukların saptanması amacıyla evcil hayvanı olan 10-12 yaş çocukların hayvanlarıyla olan ilişkisini ve evcil hayvanlarına ait özelliklerle ilgili soruların bulunduğu 'Evcil Hayvana İlişkin Sorular Formu'' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda evcil hayvanı olan 10-12 yaş çocukların yaşlarına, anne ve baba öğrenim düzeylerine göre yaşam doyumlarında ve doğum sıralarına göre empatik eğilimlerinde anlamlı farklar bulunurken; evcil hayvanı olan 10-12 yaş çocukların doğum sıralarına göre empatik eğilimlerinde, evcil hayvanı olmayan 10-12 yaş çocukların doğum sıralarına göre yaşam doyumlarında anlamlı farklar bulunmuştur. Aynı zamanda evcil hayvanı olan ve olmayan 10-12 yaş çocukların ahlaki yargıları ile yaşam doyumları arasında ve empatik eğilimleri ile yaşam doyumları arasında ilişki olduğu saptanmıştır. Evcil hayvanı olmayan 10-12 yaş çocukların cinsiyetlerinin, kardeş sayılarının empatik eğilimlerini, ahlaki yargılarını ve yaşam doyumlarını; evcil hayvanı olan 10-12 yaş çocukların yaşlarının empatik eğilim ve ahlaki yargıları arasındaki ilişkiyi, doğum sıralarının ahlaki yargı ve yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi, anne ve baba öğrenim düzeylerinin empatik eğilimleri ve ahlaki yargıları arasındaki ilişkiyi etkilemediği bulunmuştur. Bu araştırma ışığında daha sonra yapılacak araştırmalarda, evcil hayvanı olan ve olmayan çocukların empatik eğilimlerinin, ahlaki yargılarının ve yaşam doyumlarının, çocukların akademik başarılarını veya sosyal ve duygusal gelişimlerini yordayıp yordamadığı incelenebilir.