İlköğretim I. kademe 5. sınıf Türkçe ders kitabının sözcük türleri bakımından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: SÜMEYRA DEMİRBÜKEN

Danışman: KEMAL KÖKSAL

Özet:

Son zamanlarda ana dili öğretimine verilen önem artmıştır. Dil ve edebiyat çevrelerinde Ana dili eğitiminde nasıl etkili ve başarılı öğretim yaparız? sorusu sorulmaya ve yanıtları aranmaya başlanmıştır. Yurt içi araştırmalara bakıldığında bu alanda çalışmaların az olduğu görülmektedir. Bu çalışma ile alandaki eksikliklere bir öneri getirilmeye çalışılmıştır. Araştırma ilköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki sözcük türlerinin metin türlerine göre dağılımını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Yapılan bu çalışmada ilköğretim 5. sınıf 2009-2010 eğitim öğretim yılında okutulan Türkçe ders kitabı incelenmiştir. Toplam 8 temadan ve 16 metinden oluşan ders kitabının içeriğinde sözcük türlerinin metin türlerine göre dağılımı ve oranları incelenmiş, metinlerin içerik çözümleri frekans analizi ile yapılmıştır. Kelime türlerinin temalara göre farklılaştığı ancak genel olarak sırasıyla isim, fiil, sıfat, zamir, zarf, edat, bağlaç ve ünlem şeklinde sıralandığı sonucuna ulaşılmıştır.