Türkiye'deki ilköğretim okulları birinci kademe 4. ve 5.sınıf müzik dersinde öğretilen şarkıların eğitim müziği besteleme teknikleri bakımından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: GAMZE ZİŞAN BAYLAM

Danışman: SELÇUK BİLGİN

Özet:

Bu araştırma İlköğretim 1.kademe 4. ve 5. sınıf müzik derslerinde kullanılan özgün çocuk şarkılarını eğitim müziği besteleme tekniklerine uygunluk durumlarını saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu'nun 17.07.2007 gün ve 6746 sayılı yazısı ile eğitim aracı kabul edilen İlköğretim 1.kademe 4.ve 5.sınıf müzik ders kitaplarında yer alan ve örneklemi oluşturan 14 özgün şarkı da eğitim müziği besteleme tekniklerinden prozodi, biçim ve eğitsellik ilkelerine ne ölçüde uyulduğu araştırılmıştır. Alanları eğitim müziği ve eğitim müziği besteciliği olan kişilerin şarkılarını bestelerken tartımsal uyum ve Ezgisel (Kelime Vurgusu) uyuma daha çok özen gösterdikleri belirlenmiştir. İncelenen şarkıların geneli toplamında (600 hece) %16'lık bir oranda tartımsal uyum ve %22'lik bir oranda ezgisel-eğitsellik uyum hatası belirlenmiştir. Bestecilerin şarkı bestelerken tartımsal uyuma daha çok özen gösterdikleri belirlenmiştir. Şarkılar daki bu genel görünüm frekans ve yüzde kullanılarak tablolaştırılmıştır. İncelenen özgün şarkılardan 10 tanesinin tek bölümlü, 3 tanesinin iki bölümlü ve 1 tanesinin üç bölümlü şarkı formu biçiminde yazıldığı ve ses sınırları içerisinde oldukları saptanmıştır. Bütün bu sonuçlara dayanılarak müzik dersinde kullanılan ders kitabının müzik öğretmenlerinin şarkı ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde bu alanda uzman kurum ve kişilerinin ortak çalışmaları ile yeniden düzenlenmesi, müzik öğretmenlerinin eğitim müziği besteleme teknikleri konusunda yeterli bilgi ve beceriyle donatılması önerilmiştir.