Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: AREZOU SAHEBİ
Danışman: EBRU ÇETİN
Özet:Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkisinin incelenmesidir. Bu araştırma Gazi Üniversitesinde 2013-2014 öğretim yılında okumakta olan kız ve erkek lisans öğrencileri ile sınırlıdır. Araştırma Hukuk Fakültesinden (115 öğrenci), Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinden (101 öğrenci), Fen ve Edebiyat Fakültesinden (91 öğrenci), Gazi Eğitim Fakültesinden (111 öğrenci) ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinden (101 öğrenci) toplam 519 öğrenciye tesadüfi olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin 362'si kız ve 152'si erkektir. Yaş ortalamalari 20.69±1.43 yıl, boy uzunluğu ortalamaları 168.34±8.08 cm, vücut ağırlığı ortalamaları 60.63±10.85 kg dir. Araştırmada üniversite öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (International Physical Activity Questionnaire, IPAQ) kullanılamaştır. Öğrencilerin akademik başarılarını elde etmek için üniversiteye giriş puanı ve genel not ortalaması, Gazi Üniversitesi Öğrenci İşleri daire Başkanlığından elde edilmiştir. Tüm öğrencilerin genel not ortalaması ve fiziksel aktivite düzeyi arasındaki ilişkiye bakıldığında % -0.3 lük bir ilişki olduğu görülmüştür. Fakat istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı gözlemlenmiştir. Aynı şekilde tüm öğrencilerin üniversiteye giriş puanı ve fiziksel aktivite düzeyi arasındaki ilişkiye bakıldığında % -1.8 lik bir ilişki olduğu ancak bu ilişkininde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı iii gözlemlenmiştir. 5 fakültede ki öğrencilerin değerlerine ayrı ayrı bakıldığında, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi ile genel not ortalaması ve üniversiteye giriş puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya cıkmıştır. Fakülteler arası fiziksel aktivite düzeyi açısından anlamlı bir fark olmadığı söylenebilir. Fakülteler arası genel not ortalama açısından anlamlı derecede bir fark olduğu görülmüştür. İktisadi ve idari bilimler fakültesi ile diğer 4 fakülte öğrencilerinin arasında not bakımında anlamlı derecede farklılık olduğu ve en düşük not ortalamasına sahip olduğu belirlenmiştir. Fakülteler arasında üniversiteye giriş puanı bakımından anlamlı derecede bir fark olduğu tespit edilmistir. 'İktisadi ve idari bilimler fakültesi'' ve 'fen ve edebiyat fakültesi'' diğer 3 fakülteye göre anlamlı derecede farklı olduğu görülmüştür. Genel not ortalaması ve üniversiteye giriş puanı bakımından kız ve erkek öğrencilerinin arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Fiziksel aktivite düzeyi bakımından kız ile erkek öğrencilerin arasında erkek öğrenciler lehine anlamlı derecede fark olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyi ve akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki olamadığı tespit edilmistir.