Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretmen Adaylarının Atasözleri Ve Deyimlere Yetkinlik Düzeyleri (Gazi Üniversitesi Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rukiye ÇALIŞKAN

Danışman: HAMİYE DURAN

Özet:

Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarından eğitim süreleri boyunca atasözleri ve deyimler konusunda sağlam bilgiler edinmesi ve dağarcıklarını daha çok atasözü ve deyimle genişleterek gelecek kuşaklara aktarmaları istenmektedir. Bu gerekliliklerden dolayı öğretmen adaylarının atasözü ve deyimler konusunda yetkin olmaları beklenmektedir. Bu araştırmada Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının atasözleri ve deyimlere olan yetkinlikleri saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın konusunu Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının atasözleri ve deyimlere olan yetkinlik düzeylerinin saptanması oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmen adayları Gazi Üniversitesi Türk dili ve edebiyatı bölümü 2019-2020 bahar dönemi öğrencileridir. Öğrencilere 80 soruluk eşleştirmeli bir test uygulanmış ve nicel veri çözümleme teknikleri (yüzde, ortalama) kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya 25 öğretmen adayı katılmıştır. Test sonuçlarına göre öğretmen adayları atasözleri konusunda % 81,6 deyimlerde ise % 65,8 oranında başarılı olmuşlardır. Öğretmen adayları atasözlerinde başarılıdır. Öğretmen adaylarının deyimler konusunda özellikle deyimlerin anlamlarını doğru bilmede sıkıntı yaşadıkları belirlenmiştir