Okullarda katılımcı karar verme sürecinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimler Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HASAN ÜZÜM

Danışman: Türker Kurt

Özet:

Bu araştırmanın amacı, resmi ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okullarda karar verme sürecinde etkili olan faktörlerin ve okullarda karar verme sürecine hangi düzeyde katılımcı olduklarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemi Ankara ili Çubuk ilçesindeki resmi ortaöğretim okullarında görev yapan 239 kültür ve meslek dersi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde katılımcılara ait demografik değişkenleri elde etmek için kullanılan altı ifade bulunmaktadır. Anketin ikinci bölümünde, Güçlü, Özer, Kurt ve Koşar (2012) tarafından geliştirilen "Okullarda Karar Verme Süreci Ölçeği" yer almaktadır. Verilerin analizleri SPSS 21.0 programı ile yapılmıştır. Öğretmen görüşlerine göre, okullarda ortak karar verme durumunda müdür yardımcıları, öğretmenler ile birlikte Bakanlık ve İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin etkili olduğu görülmüştür. Bu durum okul yönetimi açısından uygun görülmektedir. Öğretmen görüşlerine göre, okullarda ortak karar sürecinde etkili olan faktörlerin başında, okul müdürü, mevzuat, Bakanlık ve İl/İlçe MEM'ler ve müdür yardımcıları faktörü gelmektedir. Bu durum merkeziyetçi yönetim ile yönetilen okullarımızın aslında önemli bir sorunudur. Okul yöneticilerinin ortak karar sürecine paydaşlarını dahil etmeleri ve katılımcı kararlar almaları önerilmektedir.