Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Öğrenci: CEM MALYEMEZ
Danışman: ÖMER FARUK BAYKOÇ
Özet:Bu çalışmada, ürün ömür devri maliyetlerinin düşürülmesine yönelik olarak son yıllarda ortaya çıkan Performansa Dayalı Lojistik (PDL) yaklaşımı el alınmıştır. Söz konusu yaklaşımın klasik lojistik analiz yöntemlerinden olan farklılıkları nedeniyle varolan lojistik problemlerinin yeniden modellenmesi gerekmekte olup, bu gereklilik ve ilgili literatürde bu alandaki eksiklik tezin temel motivasyonudur. Bu doğrultuda Onarım Seviyesi Analizi (OSA) ve Yedek Parça Tahsis Problemi (YTP) çok amaçlı olarak modellenmiştir. İlk aşamada OSA problemi çok amaçlı olarak modellenmiş ve oluşturulan model Geliştirilmiş Epsilon Kısıt Yöntemi (AUGMECON2) kullanılarak GAMS ile çözülmüştür. İkinci aşamada ise pratikte karşılaşılabilecek ve daha önceki çalışmaların çoğunda dikkate alınmayan parametrelerin ele alındığı ve uçak sistemlerini temel alan benzetim modeli oluşturulmuştur. R programlama dilinde oluşturulan modelin benzetim optimizasyonu için Tavlama Benzetimi yöntemi kullanılmış ve öncelikle YTP'ye ilişkin çözüm elde edilmiştir. Daha sonra bu modele OSA problemi de bir karar değişkeni olarak eklenmiş ve bütünleşik çözümün katkısı incelenmiştir. Yapılan değerlendirmeler neticesinde bütünleşik çözümün daha iyi sonuçlar verdiği görülmüştür. Geliştirilen modelin, çalışmada ele alınan lojistik analiz problemleri için kâr odaklı bir yaklaşım ortaya koyduğu, oldukça karmaşık ve tek bir fiyat algoritması ile belirlenmesi güç olan lojistik destek faaliyetleri için gerek üreticiler gerekse kullanıcılar açısından karar desteği sağlayabileceği, bunların da PDL konusunda yapılacak görüşmelerde ve PDL sözleşmesine ait isterlerin belirlenmesinde etkin bir şekilde kullanılabileceği düşünülmektedir.