Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: ELA ATAMAN
Danışman: YÜCEL KAYABAŞI
Özet:Matematik Uygulamaları Dersi, 2012-2013 eğitim öğretim yılında değişen eğitim sistemi ile eklenen seçmeli derslerden biridir. Bu ders 2012-2013 eğitim öğretim yılında 5.sınıflar, 2013-2014 eğitim öğretim yılında 6.sınıflar, 2014-2015 eğitim öğretim yılında 7.sınıflar ve 2015-2016 eğitim öğretim yılında da 8.sınıflarda uygulanacaktır. Bu araştırma matematik uygulamaları dersi ile etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşleri almak ve bu görüşleri farklı değişkenler açısından incelemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Ankara'da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaokullarından tabakalı örnekleme modeli ile seçilen ortaokullar oluşturmaktadır. Araştırma her tabakadan basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen toplam 171 matematik öğretmeni üzerinde yapılmıştır. Araştırmada ortaokul matematik uygulamaları dersi ile etkinliklerin öğretmen görüşlerine göre incelenebilmesi için matematik öğretmenlerine anket uygulanmıştır. Uygulanan 46 maddeden oluşan anket araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Bu çalışmada ölçme aracı olarak kullanılan anketin toplam cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,90 olarak bulunmuştur. Anketin kapsam ve görünüş geçerliğinin sağlanması için uzman görüşüne başvurulmuştur. 2012-2013 eğitim-öğretim yılında uygulanmaya başlanan Ortaokul Matematik Uygulamaları Dersi ile etkinlikleri hakkında matematik öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek için frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi istatistiksel tekniklerden faydalanılmıştır. Ayrıca ankette yer alan maddelerin normal dağılıma sahip olduğu durumlarda iki grubun karşılaştırılmasında bağımsız gruplar için t- testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) kullanılmıştır. Öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı .05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Yapılan analizlere göre öğretmenler matematik uygulamaları dersi ve etkinlikleri hakkında genelde olumlu görüş bildirmişlerdir. Öğretmenlerin görüşlerinde en belirgin olan durum sınıf mevcutlarıdır. Çünkü bu ders uygulamalı bir derstir. Derste yapılan etkinlikler genelde gruplar halinde yapılması gereken etkinliklerdir. Mevcudu çok olan ve fiziksel yapısı yeterli olmayan sınıflarda bu etkinlikleri yapmak ve ders saati içerisinde yetiştirmek oldukça zor olmaktadır. Sınıf mevcudu, fiziksel alt yapı, materyaller ve dersi değerlendirme dışında öğretmenler genelde bu ders ve etkinlikleri hakkında olumlu düşünmektedirler.