5E modeli ile desteklenen bağlam temelli yaklaşımın yedinci sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve fen dersine karşı olan tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rabia Sultan Güneş Koç

Danışman: MUSTAFA SARIKAYA

Özet:

Bu çalışmanın amacı 7.sınıf fen bilimleri dersi Işık ünitesinde öğrencilerin başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve fen dersine karşı olan tutumlarına 5E ile desteklenmiş bağlam temelli yaklaşımın (BT+5E) etkisini incelemektir. Çalışma öntest- sontest- kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışmadır. Ayrıca bağlam temelli yaklaşımın ve 5E öğretim modelinin de aynı bağımsız değişkenler üzerindeki etkisi ayrı ayrı incelenmiştir. Bunun için çalışma üç deney bir kontrol grubundan oluşan 100 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubu 1 de dersler bağlam temelli yaklaşıma (BT) göre, deney grubu 2de 5E öğretim modeli (5E) ile, deney grubu 3te 5E ile desteklenmiş bağlam temelli yaklaşımla, kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Çalışma grupları için ayrı ayrı ders materyalleri geliştirilmiştir. Çalışmada cinsiyet bağımsız değişkenin bağımlı değişkenler üzerindeki etkisi ve Mantıksal Düşünme Yetenek Testi (MDYT) puanları ile öğrencilere uygulanan testlerin sonuçları arasındaki ilişki de incelenmiştir. Araştırma Ankara da bir devlet okulunda 2012- 2013 eğitim öğretim yılı bahar döneminde 6 haftada tamamlanmıştır. Öğrencilere ön test olarak Işık Önbilgi Testi (IÖT), Işık Başarı Testi (IBT), Fen Tutum Ölçeği(FTÖ) ve Mantıksal Düşünme Yetenek Testi (MDYT) uygulanmıştır. 4 grupta uygulamalar tamamlandıktan sonra son test olarak IBT ve FTÖ uygulanmıştır. Son testlerin uygulanmasından yaklaşık bir ay sonra IBT testi kalıcılık için tekrar uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 18.0 programında Tek yönlü ANOVA, İlişkili Örneklemler t-Testi, ANCOVA ve Pearson Korelasyonu ile analiz edilmiştir. Sonuçlar.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Verilerin analizine göre öğrenci başarısını ve fen dersine olan tutumlarını artırmada en etkili yöntemin BT+5E, kalıcılıkta ise 5E olduğu görülmüştür. Cinsiyetin başarı, tutum ve kalıcılık üzerinde etkili olmadığı da bulunmuştur. Ayrıca başarı ve kalıcılıkla mantıksal düşünme yeteneğinin ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çoklu karşılaştırma testlerine göre de yöntemlerin bağımlı değişkenler üzerindeki etkisi sıralanmıştır. Çalışmanın bundan sonraki araştırmalara rehberlik edeceği alan yazına bir katkıda bulunacağı düşünülmektedir.