Görme engelli ilköğretim okullarında müzik dersi sürecine ilişkin öğretmen görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ZEHRA DİLSİZ

Danışman: YILMAZ ŞENDURUR

Özet:

Bu araştırma; görme engelli ilköğretim okullarındaki müzik öğretmenlerinin müzik dersi sürecine ilişkin görüşlerini tespit etmeyi ve bu alana ilişkin mevcut durumu saptamayı amaçlamaktadır. Bu amaçla görme engelliler ilköğretim okullarındaki öğrencilerin durumu, okul imkânları ve programlar hakkında öğretmen görüşlerine başvurarak çalışma yapılmıştır. Bu bağlamda nitel bir araştırmadır. Araştırma için gerekli veriler Ankara'da Mitat Enç Görme Engelliler İlköğretim Okulu ve Göreneller İlköğretim Okulu'nda görev yapan müzik öğretmenleri ile görüşme yapılarak elde edilmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile elde edilmiştir. Müzik öğretmenleriyle yüz yüze görüşülüp ses kaydı alınmış ve bu ses kayıtları yazıya dökülmüştür. Nitel bir araştırma olan çalışmada içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle her bir öğretmenin çalışma problemleriyle ilişkili görüşleri öğrencilerin engel durumu, verilen eğitim yapısı, okul ve fiziksel koşullar bakımından kodlanarak tablo haline getirilmiştir. Elde edilen cevapların dağılım frekanslarından yola çıkılarak dağılım grafikleri oluşturulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ; görme engelliler ilköğretim okullarında görme engelli öğrencilerin yanı sıra çift engelli, zihinsel engelli öğrencilerin birlikte eğitim gördükleri, bu durumun öğrenci başarısını olumsuz etkilediği saptanmıştır. Ders saatlerinin yetersizliğinden dolayı öğretmenin öğrencilere yeteri kadar zaman ayıramadığı, etkinlik yapabilme imkanlarının olmadığı saptanmıştır. Çalgı dersleri için Braille notasıyla yazılmış metot ve kaynakların olmamasından dolayı öğretmen ve öğrencilerin dersleri kendi imkanlarıyla yürüttükleri gözlenmiştir. Okulun müzik derslikleri ve materyalleri açısından bir sıkıntı yaşamadıkları, yeterli imkanlara sahip oldukları anlaşılmıştır.